Ylen tuttu tv-kasvo koki karun yllätyksen bussissa töiden jälkeen, ja kokemus on monelle tuttu – "Onneksi päässä oli paksu pipo"

Matkustajat: Äkkinäinen kiihdytys kaatoi Piia Pasasen vaarallisesti bussin lattialle. HSL saa kuukaudessa kymmeniä palautteita samasta aiheesta.

Käsivarsissa on isot mustelmat ja niskaa jomottaa edelleen.

Näin kuvailee vammojaan toimittaja ja Ylen uutisankkuri Piia Pasanen, 48, joka lennähti äkisti kiihdyttäneen bussien lattialle maaliskuussa.

– Nousin illalla töiden jälkeen bussiin, joka oli tosi täynnä. Korona-aikana en halua ängetä kenenkään viereen, joten ainoa vapaa alue oli keskellä, missä on tilaa lastenvaunuille. Olin vasta kääntämässä istuinta alleni, kun bussi lähti liikkeelle. Menetin tasapainoni ja putosin penkiltä lattialle. Hätäännyin, mitä oikein kävi, Pasanen kertoo.

Bussi oli jatkanut matkaansa vielä hetken aikaa, kunnes se pysähtyi.

– Kuljettaja tuli kysymään, olenko ok ja kehotti minua käymään lääkärissä. Hän pahoitteli tilannetta asiallisesti. Osa matkustajista auttoi minua ja tuli vielä myöhemmin kysymään, olenhan kunnossa.

Pasanen korostaa, etteivät hänen saamansa vammat olleet isoja.

En ole ennen joutunut keräilemään itseäni lattialta.

– Käsivarsiin tuli lieviä ruhjeita. Onneksi päässä oli paksu pipo, niin pään kopsahdus oli vähän lievempi.

Pasanen kirjoitti tapauksesta Twitteriin, jossa moni muukin kertoi vastaavista kokemuksista joukkoliikenteessä.

– Olin yllättynyt, miten moni kertoi ihan saman tyyppisistä tilanteista. Vastaavaa on käynyt monta kertaa.

Esimerkeissä kerrottiin ”paiskautumisesta penkkiin” ja jopa murtuneista luista.

– Tänään testasin sellaista oranssia bussia ja kiinnitin samaan kaasutteluun huomiota. Useampi vanhus ja nuorempikin meinasi siinä kaatua, Twitter-käyttäjä vastasi Pasaselle.

– Tytär meni bussissa selälleen äkkijarrutuksessa, vaikka piti seisomapaikalla kiinni tangosta. Kuski kaahasi Oodin suoralla. Tehtiin valitus ja lääkärilaskun maksoi HSL pienen nurinan jälkeen. Mukavia kuskeja on paljon, huonommat pilaavat kaikkien maineen, toinen kirjoittaa.

HSL saa kuukaudessa keskimäärin 20–30 yhteydenottoa kaatumisista ja horjahtamisista.

–  Palautteissa enemmistö tapahtumista näyttäisi johtuvan äkkijarrutuksista liikenteessä, sanoo HSL asiakaspalvelujen ryhmäpäällikkö Eija Jalo.

Twitterissä Pasanen kysyi: "kuskeilla ei liene velvoitetta odottaa, että matkustajat ovat päässeet istumaan ennen pysäkiltä pois kaasuttamista?"

 – Ymmärrän aikataulupaineet, joissa kuljettajien täytyy pysyä. Mutta toivottavasti se ei tapahdu matkustajien turvallisuuden kustannuksella. Tässä olisi voinut käydä paljon pahemminkin.

Kuljettajan pitää huolehtia matkustajien turvallisuudesta joka tilanteessa, Jalo kertoo.

– Erityisryhmien kohdalla, esimerkiksi vanhusten, huomio ja huomaavaisuus pitää olla korkeampi.

Eija Jalo sanoo, että vastaavissa tapauksissa palaute kannattaa antaa HSL:n kautta.

– Meille tulevat yhteydenotot toimitetaan liikennöitsijälle. Kaikki vahinkotapaukset käsitellään liikennöitsijän puolesta. Auton sisällä tapahtuneissa kaatumisissa kuljettajan tulee huolehtia loukkaantuneesta sekä ilmoitettava työnjohtoon asiasta.

Pasanen oli tilanteesta yhteydessä HSL:n asiakaspalveluun. Hän kävi myös lääkärissä.

– HSL vastasi, että vakuutusasiat hoituvat heidän kauttaan. He hoitivat tilanteen nopeasti ja asiallisesti.

Hänen ei tarvinnut olla yhteydessä erikseen bussin liikennöitsijään.

– Ei ole tarkoituksena syyllistää yksittäistä kuljettajaa, kaikille meille sattuu omassa työssä virheitä, eikä jokainen päivä mene putkeen. Voisiko tästä kuitenkin oppia jotain ja olla tarkempi seuraavalla kerralla? Kun bussissa seistään ruuhkassa, niin äkkipysähdyksessä iso massa voi heilahtaa, törmätä ja kaatua.

– Jokainen julkisessa liikkunut on varmasti tottunut vähän tiukempiin jarrutuksiin. Mutta en ole ennen joutunut keräilemään itseäni lattialta, uutisankkuri kertoo.

Etusivulla nyt

Luetuimmat

Mistä tänään puhutaan?

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut