Suomalainen muoti puhuttelee maailmalla, mutta miksi lopullinen läpilyönti odottaa itseään? – "Tarvitsemme menestystarinoita, jotta lähdemme isoon lentoon", sanoo Sami Sykkö

Suomalaisen muodin saama menestys maailmalla on syntynyt kovan ja pitkän työn ansiosta, sanoo muotialaa tiiviisti vuosia seuranneen Fashion Finlandin päätoimittaja Sami Sykkö.

– Kovalla työllä, intuitiolla ja näkemyksellä.

Hän kertoo muistavansa hyvin Taideteollisen korkeakoulun muotinäytökset ennen kuin valtava mullistus lähti liikkeelle. Sitten alkoi tapahtua. Pirjo Hirvonen ja lehtori Tuomas Laitinen alkoivat järjestää 2010-luvun alussa kansallisen tason muotinäytöksiä, joita ei aiemmin ollut nähty.

– Laitinen oli opiskellut Central Saint Martinsin taidekorkeakoulussa Lontoossa. Taso vain nousi ja nousi. Se oli häkellyttävää. Äärimmäisen luovia ja kiinnostavia vaatteita.

Pohjatyö alkoi tuottaa tulosta. Suomeen alkoi tipahdella kansainvälisen tason palkintoja. Marimekolla nykyisin suunnittelijana työskentelevä Satu Maaranen sai sellaisen ensimmäisten joukossa.

– Sana levisi. Raportoin tuolloin Helsingin Sanomille Etelä-Ranskasta. Kolme suomalaista oli finaalissa. Vastaavaa edustusta ei ollut muodin jättimaista: Ranskasta, Yhdysvalloista tai Italiasta ollut ketään.

Minkälaista suomalainen muoti sitten on tänä päivänä?

– Hyvä kysymys. Se on käytännön läheistä, värikästä ja pienimuotoista. Suomalaisessa muodissa on aika paljon mahdollisuuksia, ja siihen ladattu odotuksia.

Suomesta puuttuu Sykön mukaan silti vielä Marimekkoa lukuun ottamatta suuret kansainväliset menestykset.

– Tarvitsemme menestystarinoita, jotta lähdemme isoon lentoon.

Miksi suomalainen muoti on siteen herättänyt kiinnostusta maailmalla?

Se liittyy Sykön mukaan Marimekon leviämiseen tietyillä alueilla.

Yhtenä merkittävänä tekijänä on ollut myös Aalto-yliopisto.

– Sieltä on menty harjoittelijoiksi ja töihin tiettyihin muotitaloihin. Ja vastaavasti tuotu takaisin Suomeen osaamista.

Aallossa on tapahtunut suurenmoinen kehityskaari, Sykkö toteaa.

Arvostetut suunnittelijat levittävät nyt Sykön mukaan Suomi-brändiä ja -tietoutta maailmalla työskennellessään.

– Pariisisissa Tuomas Merikosken Aalto-merkki on esimerkiksi lähtenyt uudelleen liikkeelle. Pienikin onnistuminen on tärkeä.

Sykkö sanoo, että tietoisuuden tekemisessä on hirveästi tekemistä.

– Suomalaisen muodin erityispiirteitä on nostettava enemmän esille.

Fashion Finlandon mukana hankkeessa, jossa kehitetään tiedotuskeskusten yhteistyötahoa, joka veisi myös muodin ilosanomaa maailmalle, Sykkö kertoo.

Tässä kehitystyössä Sykkö näkisi, että Espoonkin pitäisi olla mukana.

– Toivottavasti kuulemme tästä lisää. Espoo on kiinnostava ja erilainen. Ei ihan muodin mekka, mutta muotiteknologian, -osaamisen, -koulutuksen mekka.

Joskus muotialalla saattaa toimia konsepti, jossa kuljetaan ikään kuin vastavirtaan. Tosin helppoa se ei ole.

Ivana Helsinki päätti luopua 4. huhtikuuta sosiaalisen median kanavistaan. Yhtiö kertoo sosiaalisen median päivityksessään, että se haluaa suunnata kohti aitoja kohtaamisia, aitoja tarinoita ja uutta, sosiaalisesta mediasta vapaata maailmaa.

Sykkö kommentoi Ivana Helsingin päätöstä näin:

– Yllättävä veto, jos poistut kokonaan somesta. Sosiaalisen median ylläpito vaatii aikaa, ja siihen pitää keskittyä. Se on yksi tapa toimia. Italialaisella Bottega Venetalla ei ole esimerkiksi Instagramia, ja tällä se erottuu muista huippumuotitaloista.

Jotain kertoo se, että Sykkö ei muista, minkälainen ilme Ivana Helsingillä oli somessa.

– He haluavat tehdä asioita eri tavalla. Se on hieno ajatus, jos se toimii heille, erinomaista. He ovat aina toimineet eri lailla kuin muut. Se sopii heidän linjaansa. Mutta se on yksi ilmainen mainoskanava, josta luopuvat.

Sykkö arvelee, että osa karsastaa sosiaalisessa mediassa käytävää negatiivista puhetta.

– Siinä ei halua olla kukaan mukana, ja sille voi tulla allergiseksi. minkä ymmärrän hyvin. Ikävät kommentit voi ottaa aina pois, hän pohtii.

Twitteriä Sykkö ei näe muotialan yrityksille merkitykselliseksi. Facebookistakaan irtautuminen ei häntä huolestuta. Mutta visuaalinen Instagram on oma lukunsa.

– Muoti on äärettömän visuaalista. Fashion Finlandilla esimerkiksi on 9 000 seuraajaa, mikä on jo Euroopankin mittakaavassa merkittävä määrä.

Sami Sykkö osallistuu Keskustelua tulevaisuudesta -tapahtumaan 28.3. kello 13 Dipolissa. Keskustelutilaisuutta voi seurata paikan päällä tai osoitteessa lansivayla.fi .

Etusivulla nyt

Luetuimmat

Mistä tänään puhutaan?

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut