Aku, 23, on autoharrastajan unelmaduunissa, ja alla on ollut jo Jaguareita ja Rovereita – päivätyöläisen palkka voi olla jopa 2 000–4 000 e/kk

23-vuotiaan Aku Koskimiehen työpäivä voi viedä hänet yhtä hyvin Kemijärvelle kuin Lohjalle tai vaikkapa Lappeenrantaan. Hän pystyy suoralta kädeltä luettelemaan ainakin parikymmentä paikkakuntaa, joissa on viimeisimmän vuoden aikana käynyt.

Matkat taittuvat tuliterillä tai käytetyillä autoilla.

– Tosin ne käytetytkin ovat maksimissaan vain muutaman vuoden vanhoja, Koskimies sanoo.

Hän on yksi noin 8 000:sta Biila Go -palvelun kuljettajasta. Palvelu hoitaa autojen siirtoja autoliikkeiden myymälöiden välillä ja liikkeistä asiakkaille sekä myös autojen kuljetuksia huoltoon ja takaisin. Palvelua pyörittävän Biila Solutions -yhtiön pääkonttori toimii Helsinki-Vantaan lentokentän tuntumassa Technopoliksessa.

Biilan pääomistaja ja toimitusjohtaja Aapeli Kallunki kertoo, että ajajista vain muutama kymmenen tekee ajokeikkoja päätyönään ja ansaitsee 2 000–4 000 euroa kuukaudessa.

– Suurin osa ajajista on sellaisia jotka tienaavat 200 eurosta 1 000 euroon. Heihin kuuluu muun muassa korkeakouluopiskelijoita, perheenäitejä, eläkeläisiä ja työttömiä, joille yhteinen nimittäjä on se, että he haluavat jonkin verran lisätienestejä, Kallunki kertoo.

On kivaa, jos auto on jotenkin itselle erikoinen. Ihan äskettäin pääsin ajamaan Mini Cooperia.

Aku Koskimies

– Tuhannet mukana olevista eivät aja läheskään joka viikko eivätkä aina joka kuukausikaan.

Kuljettajarinkiin pyrkivällä pitää olla voimassa oleva suomalainen ajokortti, älypuhelin ja puhtaat luottotiedot. Kykeneväisyys asiakaspalveluun ja hyvä suomen kielen taito ovat myös tarpeen.

Toimintaan on kehitetty sovellus, jolla Biilan asiakkaina olevien autoalan toimijoiden autonsiirtotarpeet ja keikkaluontoisesti työskentelevät kuljettajat saadaan sujuvasti kohtaamaan.

– Vaihtoautopuolella on firmoja, jotka ovat toteuttaneet vastaavanlaista toimintaa omilla kuljettajillaan, mutta sellaista konseptia kuin meillä, jolla kuljettajapoolia voi pyörittää kaikkien autoalan toimijoiden kanssa, ei ole Suomessa toista, Kallunki vertaa.

– Ruotsista tiedämme yhden samankaltaisen ja Keski-Euroopassa on yksi äskettäin perustettu vähän samantyyppinen.

Ajajien palkkauksessa käytetään kevytyrittäjyysmallia.

– Se ei vaadi ajajalta Y-tunnusta, palkka ja palkkalaskelma tulee samaan tapaan kuin työnantajalta. Palkka maksetaan kahden viikon välein.

Ennen korona-aikaa Biilassa jouduttiin toistuvasti miettimään, mistä saada kuljetuskeikoille ajajia. Tilanne heilahti pandemian alettua totaalisesti.

– Yhtäkkiä tulossa oli tuhansia ihmisiä.

Ajohommista kiinnostuneita riittää edelleen, mitä Biilassa katsotaan ilolla. Yritystoiminta on kovassa kasvussa ja ajajatilanne elää molempiin suuntiin, eli heitä myös poistuu ringistä.

– Tulijoita on kymmeniä joka viikko, ja online -haastatteluja tehdään aamusta iltaan, Kallunki kertoo.

Vuonna 2015, jolloin Kallunki ryhtyi toimitusjohtajaksi, yrityksen liikevaihto oli vajaat 300 000 euroa. Vuonna 2019 se oli puolitoista miljoonaa ja viime vuonna noin 3,2 miljoonaa.

– Kuluvalle vuodelle liikevaihtotavoite on 5,5 miljoonaa ja ensimmäisten kuukausien jälkeen näyttää, että olemme tavoitevauhdissa.

Biilalla on Vantaan konttorin lisäksi toimipiste myös Kempeleessä, samoin jalansijat Malmössä ja Borlängessä Ruotsissa. Tähtäimessä on kansainvälistyminen.

– Suomessa olemme tehneet vuosia pioneerityötä. Se ei ole ollut halpaa eikä välillä niin helppoakaan. Tällä hetkellä panostamme ensisijaisesti kasvuun Suomen markkinassa. Samaan aikaan käymme keskustelua ja pohdimme, milloin on oikea aika startata aktiivisesti uusilla markkina-alueilla.

Kallunki sanoo suoraan, ettei vielä muutama vuosi sitten voinut kuvitellakaan yrityksen nykytilannetta. Kaikki kun sai alkunsa vuonna 2008 siitä että joukko Haaga-Helian ammattikorkeakoulun opiskelijoita päätti perustaa yrityksen.

– Välillä oli tekemistä, välillä ei, ja kaikenlaisia kokeiluja tehtiin, ihan vain mitä henkemme pitimiksi keksittiin. Itse esimerkiksi tein samanaikaisesti töitä muissakin yhtiöissä, kuten Europcarilla.

Sattuma oli pelissä myös silloin kun Aku Koskimies logistiikkaopinnoin varastomieheksi kouluttautuneena sai työharjoittelupaikan.

– Se ei oikein tuntunut omalta työltä ja yhden Biilalla töissä olleen työkaverin vinkistä vähän googlettelin ja päätin pistää hakemuksen sisään, hän kertoo.

Koskimies on tehnyt Biilan keikkoja nyt vähän yli vuoden vähintään neljänä päivänä viikossa, välillä myös viikonloppuisin.

– Tienaan ihan hyvin ja pystyn elättämään itseni näillä hommilla.

Ja jos nyt sattuu olemaan kiinnostunut autoista ja viihtyy ratin takana, onhan työssä tietyt muutkin mukavat puolensa.

– Range Rovereita, Jaguareja ja vähän sporttisempiakin, kuten vaikkapa uusin Volkswagen Golf GTi, Koskimies listaa työsarkaansa.

– On kivaa, jos auto on jotenkin itselle erikoinen. Ihan äskettäin pääsin ajamaan Mini Cooperia, hän nauraa.

Etusivulla nyt

Luetuimmat

Mistä tänään puhutaan?

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut