Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Asiantuntijat kertovat: Huomioi nämä 6 asiaa, kun ostat uudet renkaat – "Se on jo merkittävä ero"

Autoilu: Asiantuntijat kertovat, mitä rengasostoksilla pitää huomioida.

Korkeat rengaspinot reunustavat hallin seinää espoolaisessa rengasliikkeessä. Pinoissa on uusia autonrenkaita, jotka odottavat uutta omistajaansa.

Valikoimaa riittää, mutta mistä tietää, mitkä ovat oikeat renkaat omaan autoon?

Kysyimme asiaa Nokian Renkaiden teknisen asiakaspalvelun päälliköltä Matti Morrilta ja Continentalin tuotevastaavalta Antti Ahomäeltä.

1. Valitse oikea koko

Ensin täytyy tietää, minkä kokoinen rengas omaan autoon sopii.

Koko on merkitty renkaan kylkeen. Merkintä voi olla esimerkiksi muotoa 195/60 R16, jossa 195 on renkaan leveys millimetreissä, 60 on renkaan ilmatilan korkeus prosentteina poikkileikkausleveydestä ja 16 vanteen halkaisija tuumina.

Asiantuntijat suosittelevat pitäytymään niissä koissa, joita autonvalmistaja suosittelee.

– Varsinkin nuoriso tykkää, että pitäisi olla matalampaa ja leveämpää rengasta, mutta ajoneuvon valmistajan ohjeiden vastainen rengaskoon muuttaminen saattaa aiheuttaa ajokäytöshäiriöitä ja renkaiden epämääräistä kulumista, Matti Morri sanoo.

Matalampi ja leveämpi rengas tarjoaa kuivalla tiellä enemmän pitoa mutta vähentää ajomukavuutta ja lähtee herkemmin vesiliirtoon.

2. Mieti käyttötarkoitusta

Rengasvalmistajat valmistavat renkaita eri käyttötarkoituksiin. Renkaassa saatetaan painottaa urheilullisuutta, kestävyyttä, ekologisuutta tai mukavuutta.

Ominaisuudet ovat jossain määrin kääntäen verrannollisia: kun renkaasta tehdään kestävämpi, ajomukavuus vähenee ja päinvastoin.

Antti Ahomäki kertoo, että esimerkiksi Continentalilla on kesärenkaissa neljä eri tuoteryhmää. Ahomäki suosittelee tavalliselle työmatka-autoilijalle renkaita, joissa on painotettu ajomukavuutta ja turvallisuutta.

3. Katso EU-merkintää

Kaikissa renkaissa pitää nykyään olla EU-rengasmerkintä, joka kertoo renkaan taloudellisuuden, märkäpidon ja vierintämelun.

Taloudellisuus ja märkäpito on luokiteltu A:sta E:hen, joista A-luokka on paras. Renkaan vierintämelu merkitään desibeleinä.

Matti Morri kertoo, että taloudellisuudessa eli renkaan vierintävastuksessa yhden luokan välinen ero on noin 0,1 litraa polttoainetta sadalla kilometrillä. A- ja E-luokkien välillä eroa on jo noin 0,4 litraa.

– Se on jo merkittävä ero, Morri toteaa.

Morri suosittelee Suomen vaihteleviin oloihin märkäpidoltaan A- ja B-luokan renkaita.

Vierintämelusta on huomattava se, että desibelimäärä kuvaa ohiajomelua, ei auton ohjaamon melua.

– Ohiajomelu ei ikävä kyllä korreloi suoraan ohjaamon meluun, Morri kertoo.

4. Lue vertailuja

Antti Ahomäki muistuttaa, että autoalan aikakauslehdet, kuten Tekniikan Maailma, Tuulilasi ja Moottori, testaavat kesä- ja talvirenkaita vuosittain.

– Niistä saa hyviä vinkkejä. Kannattaa katsoa, miten eri ominaisuudet painottuvat eri renkaissa, hän sanoo.

5. Onko halparenkaista mihinkään?

Nokian Renkaat ja Continental edustavat niin sanottuja premium-rengasvalmistajia. Siksi ne ovat ehkä jäävejä sanomaan, onko halparenkaista mihinkään.

Mutta kysytään nyt kuitenkin: kannattaako halpoja renkaita hankkia?

Jos renkaissa pitää säästää, Matti Morri valitsisi premium-valmistajan kakkosbrändin renkaat.

– Niitä ei ole viritetty ihan parhaaseen A-kategoriaan, mutta ne ovat ihan käypäisiä renkaita etenkin, jos ajaa vähän eikä tarvitse lähteä ihan pahimpaan keliin, Morri vastaa.

– Mutta sitten, kun mennään tuntemattomiin merkkeihin, joista ei löydy mitään testaus- ja historiatietoa, kannattaa kyllä kahteen kertaan miettiä, kannattaako säästää siinä, että ostaa sellaiset renkaat, hän jatkaa.

6. Entä sähköautot?

Täyssähköautot asettavat renkaille omat haasteensa, koska ne ovat tyypillisesti polttomoottoriautoja hiljaisempia, painavampia ja tehokkaampia.

Siksi valmistajat ovat kehittäneet sähköautoihin omia renkaita, jotka soveltuvat niihin. Näissä renkaissa on kiinnitetty erityishuomiota stabiliteettiin, vierintävastukseen ja renkaan äänitasoon.

– Sähköautojen renkailta haetaan pienintä mahdollista vierintävastusta, jotta niillä päästäisiin mahdollisimman pitkälle yhdellä latauksella, Antti Ahomäki kertoo.