Kaksi vuotta sitten Pauliina keksi idean, joka toi käyttöön jo 100 autoa – "Halvempi ja helpompi kuin oma"

Autoilu: Pauliina Seppälä halusi saada auton käyttöönsä omistamatta sitä itse. Ideasta syntyi palvelu, joka toimii myös Espoossa.

Pauliina Seppälä ei tiedä, missä hänen autonsa juuri nyt on. Jossain päin Helsinkiä todennäköisesti.

– Mutta voin katsoa, missä se on. Ja minulla on niitä useampia, Seppälä nauraa.

Seppälän autot ovat oikeastaan Omago-yrityksen yhteiskäyttöautoja. Niitä on pääkaupunkiseudulla Espoon mukaan lukien noin sata.

Seppälä on siitä erityinen asiakas, että hän on myös idean keksijä.

Kaikki alkoi tarpeesta. Seppälä asuu perheineen Helsingin Punavuoressa. Perhe oli käyttänyt kaupungissa toiminutta yhteiskäyttöautopalvelua, mutta sitten se lopetti toimintansa.

Seppälä keksi lopulta, että Omagolla tarjosi yhteiskäyttöautoja taloyhtiöille. Hän pohti, että palvelua voisi kehittää ja otti yhteyttä yritykseen. Yritys pyysi Seppälän samantien kahville.

– He sanoivat, että lähtevät kokeilemaan, jos löydän kymmenen käyttäjää. Löysin käyttäjät ja he toivat ensimmäisen auton, Seppälä muistelee.

Sitten autoja tuli lisää. Ja yhä vain lisää.

Nyt suomalaisella Omago-yrityksellä on pääkaupunkiseudulla sata alueellista yhteiskäyttöautoa.

Yritys käynnisti palvelun Seppälän yhteydenoton jälkeen keväällä 2020.

– Siitä lähti innostus, että pystymmekö tarjoamaan mallillamme useammille ihmisille mahdollisuuden yhteiskäyttöautoiluun, kertoo Omagon alueautojen liiketoimintajohtaja Iiro Permikangas.

– Ihmiset kokevat entistä vähemmän tarvetta omistaa. Ei haluta sitouttaa pääomaa, vaivaa ja huolta omaan autoon, Permikangas pohtii.

Palvelu toimii yksinkertaisesti: Käyttäjä lunastaa kuukausimaksulla oikeuden käyttää autoja. Auton voi varata sovelluksella valitsemaltaan asuinalueelta ja lopuksi auto palautetaan aina samalle alueelle. Autolla ajamisesta maksetaan erikseen.

Seppälä käyttää yhteiskäyttöautoa muutaman kerran viikossa esimerkiksi lasten harrastuskuljetuksiin.

Seppälä kuvailee, että yhteiskäyttöauto on halvempi ja helpompi kuin oma auto. Huoltoja ei tarvitse miettiä.

– Lisäksi luonnonresursseja ei kulu niin paljoa, kun autoja tuotetaan vähemmän.

Myös Omagon Permikangas painottaa, että kestävä kehitys on palvelun keskiössä. Palvelu on osa globaalia megatrendiä: omistamisen luonne muuttuu.

– Kun yhä useampi ihminen käyttää samaa autoa, niin autoja tarvitaan entistä vähemmän, Permikangas kuvailee.

Seppälä pohtii, että yhteiskäyttöauto mahdollistaa auton käyttämisen heille, jotka eivät muuten autoa hankkisi.

Toisaalta palvelussa on myös parannettavaa. Toisinaan pulmia aiheuttaa esimerkiksi se, että auto pitää aina palauttaa kotialueelle.

Eli, jos auton jättää vaikkapa harrastusmenon ajaksi parkkiin oman alueen ulkopuolelle, palvelu laskuttaa tästäkin ajasta.

– En ole kuitenkaan itsekään keksinyt siihen vielä ratkaisua, Seppälä heittää.

Etusivulla nyt

Luetuimmat

Mistä tänään puhutaan?

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut