Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Oletko huomannut? Autojen tuulilasit ovat nyt entistä herkempiä naarmuuntumaan – kokenut yrittäjä kertoo miksi

Liikenteessä: Auton tuulilasi ja sen kunto on merkittävä turvallisuustekijä.

Autolaseja pitkälti toistakymmentä vuotta asentaneella yrittäjällä Jyrki Yliaholla on varastossa tällä hetkellä noin 3 000 tuulilasia.

– Nämä ovat yleisimmät mallit. Variaatioita on nykyään todella paljon, sillä yhdessä automallissa saattaa olla jopa 16 erilaista tuulilasityyppiä: tuulilasiin on usein myös integroitu erilaista tekniikkaa, kuten antureita, sensoreita ja kameroita, joiden toimintaan naarmut ja lovet lasin pinnassa saattavat vaikuttaa.

Harvinaisemmatkin tuulilasityypit Yliaho saa asennukseen rivakasti, sillä kanavat ovat avoinna kaikkiin tärkeisiin tuulilasivalmistajiin.

Tuulilasi on autossa kantava rakenne, jota halkeamat heikentävät.

Kura, lumi, suola, jää ja huurre lasissa heikentävät näkyvyyttä autosta ja huonossa kunnossa olevat tuulilasinpyyhkijät naarmuttavat lasin pintaa.

Naarmuinen tuulilasi muuttuukin viistosti paistavassa auringossa pelkäksi heijastepinnaksi.

Tuulilasi on autossa kantava rakenne, jota halkeamat heikentävät.

Tuulilasin eri kerrosten yhteispaksuus oli vielä jokin aika sitten jopa kuutisen milliä, mutta nykyään paksuus on yleisimmin vain neljän millin luokkaa.

Lasin pinta on Jyrki Yliahon kokemusten mukaan nykyään aikaisempaa helpompi naarmuuntumaan, sillä lasiseoksissa ei enää saa olla esimerkiksi lyijyä.

– Lyijy toki on pehmeää, mutta lasiseoksen pintaan sen toi kovuutta.

Kevään tultua tuulilasi on yleensä kovilla kun tiellä voi olla päällystevaurioiden takia kiviainesta, talven hiekoitushiekka pölyää pientareilta ja nastatkin sinkoilevat.

– Jokainen vaurioitunut tuulilasitapaus on erilainen. Hyvänä muistisääntönä on, että mikäli lasissa on yli kolme kiveniskemää tai kiveniskemä on päässyt jo halkeamaan yli 5 sen mittaiseksi niin tuulilasi pitäisi vaihtaa, sanoo JM Autolasi Oy:tä pyörittävä Yliaho.

Jos tuulilasissa on esimerkiksi lukuisia tunnistimia niin vaihtotöineen kyseessä on helposti jopa 1 500 euron kuluerä.

Yliaho suositteleekin lasivakuutuksen ottamista erityisesti ajoneuvoihin, joiden tuulilasiin liittyy runsaasti ajoneuvotekniikkaa.

– Kun tuulilasi pitää vaihtaa niin yksityisasiakkaalle kustannus siitä on lasivakuutuksen omavastuuosuus. Kiveniskemien korjaus on tuulilasivakuutuksella varustetussa yksityisessä omistuksessa olevassa ajoneuvossa asiakkaalle maksuton, sillä lasku menee suoraan vakuutusyhtiölle eikä omavastuuta ole.

Tuulilasin vaihtaminen on kehittyneen liimaustekniikan johdosta nykyään nopea toimenpide.

– Nykyiset tuulilasiliimat ovat jo niin kehittyneitä, että liiman kuivumisen takia autoa ei enää jouduta pitämään yön yli korjaamolla, vaan saat autosi jo saman päivän aikana takaisin, parhaimmillaan jo muutaman tunnin kuluttua, Yliaho kertoo Karkkilassa Lepolantien varrella sijaitsevassa varasto- ja asennushallissaan.

Hän muistuttaa, että kiveniskemä kannattaa korjauttaa välittömästi.

– Jos iskemä on lasissa pidempään niin rakenteisiin pääsee likaa eikä korjauksen tulos ole enää näkymätön.

Vinkiksi hän antaa esimerkiksi teipinpalan laittamisen kiveniskemäkohtaan välittömästi.

– Helpoiten korjaamisen tarve selviää kun tuo auton lasiliikkeeseen näytille. Ammattitaitoinen henkilökunta tarkastaa lasin ja ehdottaa korjaustoimia tarvittaessa.

Tavallisesti pääsee kiveniskemän korjaukseen välittömästi, ilman ajanvarausta tai jonottamista. Kiveniskemän korjaaminen kestää yleensä puolisen tuntia.

Autolasialan yrittäjä muistuttaa, että pyyhkijänsulkien kunnolla on iso merkitys lasin pinnan kunnolle.

– Suosittelemmekin aina pyyhkijänsulkien vaihtamista kun tuulilasi vaihdetaan, Jyrki Yliaho kertoo.

Matalalta paistava aurinko ja roiskuva kura saattavat heikentää kuljettajan näkyvyyttä yllättäen. Puhdas tuulilasi, hyvät aurinkolasit ja toimivat pyyhkijänsulat vähentävät häikäistymistä.

Liikenneturva muistuttaa, että kuljettaja on aina vastuussa toiminnan sopeuttamisesta näkyvyyteen.

– Näkeminen on aina kuljettajan vastuulla, samoin kuin tarpeellisten toimenpiteiden tekeminen, Liikenneturvan tiimipäällikkö Tomi Niemi korostaa.

Kevätaurinko voi häikäistä kuljettajaa etenkin, jos tuulilasi on likainen tai naarmuinen.

Tuulilasi ja muutkin ikkunat kannattaa putsata sekä ulkoa että sisältä, sillä myös lasin sisäpintaan on talven jäljiltä saattanut jäädä likakerros, joka taittaa valoa ja lisää häikäistymistä. – Likainen lasi myös huurtuu herkemmin kuin puhdas, Tomi Niemi vinkkaa.