Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Valtion lentohaalarit päällensä pukenut Carlos Sorainen pääsi tositestiin – "Sauva mu*ille ja kioski katolleen"

Lentäjä: Ilmavoimien lentoreserviupseerikurssille valittu Carlos Sorainen kertoo, miltä tuntui ensimmäinen syöksykierteen oikaisun harjoittelu.

Nyt kun hetken olen lentänyt valtion lentohaalareissa, niin voin todeta, ettei se ole yhtään samanlaista kuin purjelento, jota olen ennen inttiä harrastanut.

Päällimmäisinä eroina tietenkin se, että on moottori nokalla ja se, että ilmatila on valvottu.

Vinka on purjekonetta vaativampi, ja vilkas ilmaliikenne vaativat enemmän malttia ja lentokuria kuin korpikentältä lennettäessä. Lennonjohdon kanssa pitää myös osata kommunikoida.

Lentorukin lentovaiheessa on hiukan ylimääräistä yleisilmailuun verrattuna. Olen päässyt lentämään mittarilentoa ja taitolentoa.

Molempia voidaan lentää myös siviilissä, mutta molempiin vaaditaan erillinen kelpuutus. Täällä ne ovat normaali osa lentoja.

Molemmat ovat aika vaativia lentolajeja, mutta myös kivaa tekemistä.

Taitolennossa pääsee vetämään erilaisten temppujen, kuten silmukan tai tynnyrin, kanssa runsaasti G-voimia ja enemmän mitä tulee purjelennosta tai huvipuistosta. Tai kuten meillä joskus sanotaan "sauva mu*ille ja kioski katolleen".

Eräänä päivänä pääsin harjoittelemaan syöksykierteen oikaisua, jota harjoitellaan myös purjelennon ja muun siviili-ilmailun parissa.

Tuon lentotilan nimi kuulosti nuoren lentäjän alun korviin hurjalta, ja sitä se olikin: 10 sekuntia kierteessä pudottaa lähes 500 metriä korkeutta.

Tämä voisi käydä kohtalokkaaksi, ellei lähtökorkeus olekaan riittävä... Hyvinhän tuokin kuitenkin sujui.

Muutama viikko sitten päästiin lentämään muuallakin kuin Tikkakosken maisemissa. Kävimme Tampereen Pirkkalassa, jossa sain lentää myös ensimmäisen yksinlentoni.

Se oli yksi hienoimpia kokemuksia tähän mennessä palveluksen ajoilta. Vaikka lento ei ollut kovinkaan pitkä, se oli oikean sotilaslentämisen maistelua.

Koko homma tuntui yhtäkkiä yksinkertaisemmalta, kun vieressä ei ollut opettajaa.

Pirkkalasta suunnistimme Kuopion Rissalaan, jossa myös lennettiin. Lisäksi päästiin ihmettelemään ilmavoimien Hornetteja.

Päästiin näkemään paikallisten kuskien harjoittelua ilmassa, sekä tutustumaan koneeseen maassa.

Oli mielenkiintoista tutustua tähän isokokoiseen ja kylmänmetalliseen koneeseen, joka saattaisi olla myös minun tulevaisuuden työkaluni.

Lentoharjoittelu jatkuu palveluksen loppuun kesäkuun puoliväliin saakka. Lentotunteja tulee kertymään mukavasti.

Niiden avulla voisin siviilissä hankkia moottorilentäjän lupakirjan.

Sen saamiseksi tarvitaan lisäksi muutama siviiliteoriakoe ja mahdollisesti joitain täydentäviä lentoja.

Myös kadettikouluun haku alkaa muutaman viikon kuluttua. Olin ajatellut laittaa paperit sisään.

Tämä juttu on julkaistu aiemmin Vihdin Uutisissa.