Tuusulalainen autoliike on tuomittu korvauksiin erikoisessa autokaupassa, kertoo Keski-Uusimaa.
Kauppa tehtiin viime vuoden tammikuussa ja se riitautui samana keväänä. Itä-Uudenmaan käräjäoikeuden päätös tuli viime marraskuussa. Sen jälkeen asiaa käsiteltiin Helsingin hovioikeudessa.
Nainen ja mies ostivat autoliikkeestä 320-sarjan Bemarin. Kauppahinnaksi tuli 7 799 euroa. Auton ostajaksi merkittiin nainen.
Ennen kaupantekoa ostajat käyttivät auton tuusulalaisessa autokorjaamossa tarkastettavana. Korjaamo löysi autosta katalysaattorivikaan viittaavan vikakoodin 30EA sekä vuodon pakoputken alapäässä. Kaupanteossa sovittiin, että autoliike huolehtii vian korjaamisesta.
Vikakoodia ei saatu kuitenkaan korjattua autoliikkeen useista yrityksistä huolimatta. Viimeisellä korjauskerralla myyjä yritti peittää tilannetta poistamalla autosta useita vikakoodeja, niiden joukossa myös koodin 30EA.
Koodien poistamisen vuoksi ostajilla ei ollut tietoa siitä, mitä vikakoodien nollaus oli aiheuttanut auton käyttöturvallisuudelle.
Autoa ei myöskään voinut käyttää missään vaiheessa normaalilla tavalla.
Käräjäoikeus katsoi, että autossa oli kuluttajansuojalain mukainen virhe. Viimeiseksi jääneen "korjauskerran" jälkeen ostajilla oli oikeus kieltäytyä uusista korjausyrityksistä.
Korjauskustannukset olivat yli 6 200 euroa.
Auton vikakoodi ei olisi tullut esille kaupantekotilanteessa, jos ostajat eivät olisi tarkastuttaneet autoa ennen kaupantekoa.
Käräjäoikeus määräsi autokaupan purettavaksi.
Lisäksi autoliike joutuu maksamaan auton ostaneille 3 000 euron korvaukset sekä autolainan lyhennyksiä noin 600 euron verran.
Sijaisauton käytöstä autoliike joutuu maksamaan kymmenen euroa päivässä.
Hovioikeus katsoi, että käräjäoikeus teki virheen, kun se ei kysynyt auton ostajien oikeudenkäyntikuluja. Ostajat voittivat jutun hovissa ja käräjäoikeus määrättiin ottamaan asia oikeudenkäyntikulujen osalta uudelleen käsittelyyn.