Espoo suunnittelee uutta, Keskuspuiston laitamilla kulkevaa katuyhteyttä Olarissa. Puolarintieltä Ylismäentielle kulkeva uusi osuus olisi pituudeltaan noin 650 metriä, josta noin 225 metriä sijoitettaisiin kalliotunneliin luonnon säästämiseksi.
Hankkeen kokonaiskustannuksiksi on arvioitu noin 30 miljoonaa euroa, josta tunnelin osuus on noin 18,9 miljoonaa euroa.
Hanke on ehtinyt herättää kiivasta vastustusta sekä asukkaissa että poliitikoissa.
Osallistumis- ja arviointisuunnitelmasta jätettiin jo keväällä 2020 yhteensä 80 mielipidettä, joista suurimmassa osassa vastustettiin uutta katuyhteyttä luonto- ja virkistysmahdollisuuksien tuhoutumisen sekä katuyhteyden tarpeettomuuden vuoksi.
Uutta katuyhteyttä kannatettiin vain seitsemässä palautteessa.
Hanketta vastaan on myös jätetty tuore adressi, jossa oli keskiviikkona yli 200 allekirjoitusta. Adressi löytyy osoitteesta www.adressit.com.
Adressissa katuyhteyttä vastustetaan muun muassa sen hinnan, tarpeettomuuden ja Keskuspuiston tuhoutumisen vuoksi.
– Samalla rahalla rakentaa Espoossa koulun tai useammankin päiväkodin, adressissa todetaan.
Mielipiteitä kaavaehdotus jakoi myös kaupunkisuunnittelulautakunnassa, joka käsitteli sitä 30. maaliskuuta. Kaavaehdotus hyväksyttiin nähtäville täpärästi kahden äänestyksen jälkeen kokoomuksen ja perussuomalaisten äänin.
Vihreiden Risto Nevanlinnan esityksiä kaavan palauttamisesta valmisteluun ja kaavan hylkäämisestä kannattivat SDP:n ja RKP:n edustajat. Esitykset hävisivät äänin 7–6 ja 7–5–1.
Nevanlinna ja Auli Elolahti (vihr.) jättivät lautakunnan päätöksestä vielä eriävän mielipiteen.
– Puolarintien jatkeelle ei ole esitetty sellaisia perusteluja, joiden vuoksi kaavamuutos olisi tarpeen toteuttaa. Suunniteltu 650 metrin pituinen uusi tielinjaus heikentäisi entisestään Friisinkallion luonnonsuojelualueen ja Keskuspuiston välistä ekologista yhteyttä, Nevanlinna ja Elolahti toteavat mielipiteessä.
Uutta katuyhteyttä perustellaan sillä, että se vähentäisi läpiajoliikennettä Kuunkadulla. Tämä puolestaan tekisi mahdolliseksi kehittää Kuitinmäen keskustaa paremmin jalankulkuun, pyöräilyyn ja joukkoliikenteeseen painottuvaksi.
Katuyhteys on yleiskaavan mukainen.
Puolarintien kaavamuutos on yksi monista vireillä olevista, Keskuspuistoon tai sen välittömään yhteyteen kohdistuvista hankkeista.
Suomenojalta Espoon keskukseen suunniteltu Espoonväylä kulkisi Keskuspuiston läpi. Myös Espoonväylälle on suunniteltu on yli 200 metrin tunnelia luontoarvojen säilyttämiseksi. Vuonna 2019 tieyhteyden ja tunnelin hintalapuksi arvioitiin 73 miljoonaa euroa.