"Raameiltaan komea" – Tätä mieltä espoolaiset ovat kaupungin uusimmasta kauppakeskuksesta
4
Juha Raumolin tykästyi uusiin ruokapaikkoihin. Henri Penttinen
Katso isompi kuvaRaamit ja puitteet ovat kohdallaan, sanoo Olavi Heikkiä. Henri Penttinen
Katso isompi kuvaRiikka Voutilainen kaipaa keskukseen ravintolatoria. Henri Penttinen
Katso isompi kuvaMarjo Jaakkolan mielestä yleisilme on harmahtava. Henri Penttinen
Kysyimme espoolaisilta, mitä he ajattelevat uudesta Espoonlahden kauppakeskuksesta.
Henri Penttinen
Arkinen aamupäivä lounasajan lähestyessä. Paljon ihmisiä on liikkeellä, pääosin eläkeläisiä rupattelemassa. Ravintolat ja kahvilat täyttyvät vähitellen syöjistä ja noutoruoan hakijoista.
Kohta kuukauden auki ollut kauppakeskus Lippulaiva on herättänyt mielipiteitä. Ravintolat, päivittäistavarakaupat, vaateliikkeet ja uusi kirjasto kiinnostavat espoolaisia.
Länsiväylä jalkautui asiakkaiden pariin ja selvitti millaiseksi paikaksi Lippulaiva koetaan.
Olavi Heikkilä asioi kauppakeskuksessa neljättä kertaa. Työurallaan eri maiden kauppakeskuksia nähneellä ja kiertäneellä Heikkilällä oli napakka mielipide Lippulaivasta.
– Tämä nykyinen kauppakeskus on raameiltaan komea.
– Suurkaupunkien ostovoima ja ihmismäärä ovat eri luokkaa kuin täällä. Cityconilla ottaa aikaa saada tämä tuottoisaksi, Heikkilä arvelee.
Juha Raumolin on korona-ajan hengessä etätyössä. Hän asuu lähellä Lippulaivaa ja saapui hakemaan lounasta kotiin.
Yleisilme on paikoin harmahtava.
– Kyllä tämä on tuntunut sellaiselta hyvän mielen kauppakeskukselta. Paljon hyviä ruokapaikkoja, joista on helppo noutaa lounasta. Tämä on sellainen etätyön etu, Raumolin myhäilee.
Asioille kauppakeskukseen saapuivat myös Riikka Voutilainen ja hänenlapsensa, joka nukkui haastattelun ajan kiltisti vaunuissa. Voutilaisen perheeseen kuuluu yhteensä neljä lasta, joten tällä kertaa vierailu on rauhallinen. Lapsiperheen näkökulmasta kauppakeskus on toimiva.
– Vaunujen kanssa liikkuminen on helppoa. Käytävillä ja hisseissä on riittävästi tilaa, Voutilainen kertoo.
Lisäksi kirjasto, lastenhoitohuone ja liikkeet kuten Jysk ja Tokmanni ovat 33 -vuotiaan äidin mieleen. Prismassa asioitiin aiemmin Iso Omenassa. Ravintolamaailmasta hänellä olisi yksi kehitysidea.
– Esimerkiksi Ruotsissa ja Yhdysvalloissa olemme kauppakeskuksissa syöneet perheenä ”food court”-alueella. Sellainen olisi hyvä olla myös täällä, koska vanhempien ja lasten mieltymykset eivät aina kohtaa, Voutilainen sanoo.
Food court -alueella tarkoitetaan yhteistä ruokailutilaa, jossa voidaan syödä eri ravintoloiden annoksia.
Marjo Jaakkola on ehtinyt kolmatta kertaa paikalle. Hänen mukaansa ruokakaupat ovat myymäläpinta-aloiltaan turhan suuria. Sen sijaan R-kioskin paluusta alueelle hän iloitsee. Tokmannia hän puolestaan kehuu.
– Siinä on liike, jossa kaikki on kohdallaan. Ei tarvitse Olariin asti enää lähteä, Jaakkola sanoo.
Hän nostaa kuitenkin esiin keskuksesta seikkoja, jotka eivät ole tulleet aiemmin esiin.
– Mielestäni yleisilme on uuteen kauppakeskukseen paikoin harmahtava. Tummat värit eivät ainakaan suurenna tilaa, hän aprikoi.
Myös kauppakeskukselle itselleen on tullut suoraa palautetta.
Sähköpostitse tavoitettu Cityconin keskuspäällikkö Karoliina Hurmerinta kertoo, että valtaosa saadusta palautteesta on positiivisia. Asiakkailta on ehditty saamaan myös toive-ehdotuksia, joita on pyritty toteuttamaan mahdollisuuksien mukaan.
– Esimerkiksi Postin kirjelaatikkoa toivottiin heti avajaispäivänä ja se saatiinkin pian paikalle. Ruotsinkieliset nettisivut ovat myös olleet toivelistalla ja ne ovat meillä myös työstössä, Hurmerinta kertoo.
Hurmerinta kiteyttää saadun palautteen yhteen lauseeseen, joka esiintyi myös vastanneiden kesken.
– Asiakkaat ovat olleet tyytyväisiä, kun kaikki tarvittava arkeen löytyy nyt läheltä.