Valtion rahoitusvaje on revähtämässä lähivuosina yli 100 miljoonaan euroon Länsi-Uudenmaan hyvinvointialueella – "Emme puhu pienistä summista"

Länsi-Uusimaa odottaa vielä 38,5 miljoonan euron rahoitusta, jotta uusi hyvinvointialue voi aloittaa 2023. Hoitajamitoituksen kiristyminen 2023 alkaen on tuomassa liki 40 miljoonan ja palkkaharmonisointi 25–30 miljoonan euron lisämenot.

Suomen hyvinvointialueita rakennetaan kuin laivoja telakalla. Osa laivoista rakennetaan kustannustehokkaasti vanhojen käyttökelpoisten runkojen päälle, osa on rakennettava alusta alkaen.

Länsi-Uudenmaan hyvinvointialue kuuluu jälkimmäisiin. Ja siitä on tulossa telakan suurimpia laivoja: Länsi-Uudenmaan hyvinvointialue on neljänneksi suurin. Alueella on 470 000 asukasta, työntekijöitä hyvinvointialueelle siirtyy lähes 9 000. Hyvinvointialueen menokehys on yli 2 miljardia euroa.

Laivavertaus on Länsi-Uudenmaan hyvinvointialueen muutosjohtaja Sanna Svahnin. Hän sanoo, että hyvinvointialueen valmistelu etenee täyttä vauhtia niillä resursseilla, mitkä valtiolta on saatu, mutta edelleen valmistelurahoituksesta puuttuu 38,5 miljoonaa euroa.

– Hyvinvointialueiden rahoittaja on valtio. Meillä ei ole mahdollisuutta ottaa lainaa eikä meillä ole missään mitään muuta rahaa. Lain mukaan hyvinvointialue on saatava pystyyn vuoden 2023 alkuun mennessä ja tämä summa (38,5 miljoonaa euroa) siihen vielä tarvitaan, Svahn selvittää.

Suurin osa puuttuvasta valmistelurahoituksesta tarvitaan ict-hankintoihin. Hyvinvointialueille on rakennettava nettiyhteydet, tietokoneet on päivitettävä hyvinvointialueen verkkoon, puhelinvaihteet rakennettava.

– Tarvitsemme myös taloushallinnon järjestelmän, jotta pystymme maksamaan palkat ja kuntalaisille tiettyjä sosiaalihuoltolain mukaisia etuuksia. Lain mukaan potilasjärjestelmät siirtyvät hyvinvointialueille, mutta ne on integroitava organisaation perusjärjestelmiin. Näiden integraatioiden määrä on aivan valtava.

Tähän kaikkeen tarvitaan paljon rahaa, enemmän kuin etukäteen osattiin ajatella. Länsi-Uudenmaan hyvinvointialueen erityispiirteitä osattu tunnistaa etukäteen, mikä on ollut Svahnille yllätys.

Tämä vaatii tiivistä keskustelua valtion kanssa.

Länsi-Uudenmaan hyvinvointialueen muutosjohtaja Sanna Svahn

– Suurin osa hyvinvointialueista on sellaisia, että siellä on valmiina olemassa oleva sairaanhoitopiirin infra, jota hyödynnetään. Meillä sellaista ei ole. Lisäksi alue on pirstaleinen, mikä tarkoittaa, että meidän on siirrettävä yhteen 10 tällä hetkellä täysin toimivaa erillistä organisaatiota. Se on valtava työ. Myös rahoittajan on ymmärrettävä, että se vaatii resursseja.

Vastaava tilanne, mutta selvästi paljon pienemmässä mittakaavassa, on Vantaa-Keravan sekä Itä-Uudenmaan hyvinvointialueilla.

Kun laivan tyrkkää vesille, tärkeintä on, että se pysyy pinnalla. Svahn myöntää, että rotiskollakin laivalla voidaan startata, mutta laivalla tarvitaan rappusia ja keittiötä, jotka on rakennettava ennemmin tai myöhemmin.

– Meidän on turvattava ensisijaisesti se, että henkilöstön työolosuhteet säilyvät hyvinä ja palkat tulevat maksetuiksi. Sitä kautta varmistamme myös palvelut alueen asukkaille. Se on minimi, millä voidaan lähteä liikenteeseen.

Startin jälkeenkin vuosille 2023–2025 Länsi-Uudenmaan hyvinvointialueella jää muutokseen liittyviä töitä, jotka valtion on kustannettava.

– Eikä se saa olla pois yleiskatteisesta rahoituksesta, jota tarvitaan asukkaiden palvelujen turvaamiseen, Svahn huomauttaa.

Kun laiva on irtaantunut telakkalaiturista, on oltava henkilöstöä, jolle on maksettava palkka sekä palveluja, jotka nielevät euroja.

Hyvinvointialueiden rahoituksessa on niin sanottua koronavääristymää. Se tarkoittaa sitä, että vuoden 2023 rahoitus määräytyy vuosien 2021 ja 2022 menojen perusteella. Erityisesti vuonna 2021 terveydenhuollon resursseja oli sidottu valtiorahoitteiseen koronatoiminaan, minkä vuoksi terveydenhoidon nettomenot olivat normaalia matalammat. Menot hyvin todennäköisesti palautuvat normaalille tasolle vuonna 2023, mutta tätä rahoitus ei huomioi.

– Arvioni mukaan vuoden 2021 tilinpäätöksessä verrattuna vuoden 2023 talousarvioon on noin 10 prosentin heitto. Emme siis puhu pienistä summista. Tämän osalta laskentaa on vielä tarkennettava, kun saamme koko alueen kassavirtanäkymän. Kustannus, joka meillä on jo selvillä, on hoitajamitoituksen nosto. Valtion arvioissa meille siitä tuleva osuus olisi noin 9 miljoonaa euroa, kun omien arvioiden mukaan kustannukset olisivat lähellä 40 miljoonaa euroa.

Hyvinvointialueen rahoituspohjaan ei myöskään ole varattu palkkaharmonisaation kustannuksia, joka läntisellä Uudellamaalla on noin 25–30 miljoonaa euroa, kuten ei myöskään esimerkiksi indeksiä suurempia palkankorotuksia.

Mitä lääkkeeksi?

– Meidän on vain tehtävä tiivistä yhteistyötä valtion kanssa ja luotava yhteinen tilannekuva, mistä on kyse, miksi meillä on erilaiset luvut ja mitä lukujen takana on. Tämä vaatii tiivistä keskustelua valtion kanssa.

Tämä juttu on aiemmin julkaistu Länsi-Uusimaa-lehdessä.

Mikä?

Länsi-Uudenmaan hyvinvointialue

Muodostuu Espoon, Hangon, Inkoon, Karkkilan, Kauniaisten, Kirkkonummen, Lohjan, Raaseporin, Siuntion ja Vihdin kunnista. Alueen väkiluku on noin 473 800.

Hyvinvointialueen lakisääteisiä tehtäviä ovat toiminnan alkaessa sosiaali- ja terveydenhuollon sekä pelastustoimen järjestäminen.

Sosiaali- ja terveyspalvelut, pelastustoimen palvelut sekä opiskeluhuollon psykologi- ja kuraattoripalvelut siirtyvät hyvinvointialueen järjestettäväksi 1.1.2023 alkaen. Hyvinvointialueelle siirtyy lähes 9 000 työntekijää.

Alueella sijaitsevat Lohjan sairaala, Raaseporin sairaala, Espoon sairaala ja Jorvin sairaala.

Hyvinvointialueen toiminnasta ja taloudesta vastaa aluevaltuusto, joka määrittää tavoitteet ja tekee tärkeimmät päätökset. Se valitsee luottamushenkilöt aluehallitukseen ja lautakuntiin.

Lähde: luvn.fi

Mainos: HotLips

Etusivulla nyt

Mainos: Suomen luontokeskus Haltia

Luetuimmat

Mistä tänään puhutaan?

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut