Marko Heikkisen auto huomataan. Hän on käyttänyt ajokkinsa hankintaan ja virittämiseen noin 350 000 euroa.
Vruummm!
Moottori mouruaa korvia särkevästi, lieskat lyövät pakoputkista ja pölläyttävät paukahdusten säestämänä valkoiset pilvet ilmoille, kun Marko Heikkinen painaa Porsche 911:nsä kaasupoljinta.
Naapuritkin ovat havainneet tämän menopelin – eikä ihme, sillä räväkkä auto herättää ansaittua huomiota.
54-vuotias Heikkinen kisaa autollaan Blacklist-kiihdytyskilpailuissa neljännesmailin matkalla. Takavuosina hän kilpaili ja voitti Suomen mestaruuksia kehonrakennuksessa.
– Kun lopetin kilpailemisen siinä lajissa, pystyin autojen avulla pitämään kilpailuviettiäni yllä, hän perustelee.
Porschensa Marko Heikkinen hankki Ruotsista vuonna 2019. Aikaisemmin hänellä on ollut Lamborghini ja Ferrari, mutta italialaiset urheiluautot herättivät vääränlaista huomiota.
Saa tulla haastamaan.
– Ferrarilla ajaessa alkoi liikenteessä tulla vastaan ihmisiä keskisormi pystyssä. Ja Lambolla ostosreissuja tehdessäni kaupan pihassa saattoi odottaa useita ihmisiä, jotka alkoivat tentata ja kysellä auton ominaisuuksista. Hankin Porschen, koska halusin superauton, joka ei herätä ihmisissä yhtä paljon pahaa verta mutta jota pystyy myös virittämään.
Ja kyllä tätä Porschea onkin viritetty. Autostaan keravalainen Heikkinen pulitti 250 000 euroa ja sen jälkeen hän on käyttänyt ajokkinsa muutostöihin ja virittämiseen hulppeat 100 000 euroa lisää.
– Jarrupalat ja vaihdelaatikko ovat alkuperäisiä, mutta muuten käytännössä kaikki muu autossa on vaihdettu. Tämä harrastus on vain vienyt mukanaan, ja koko ajan löytyy jotain paranneltavaa, sanoo aiemmin kuntosaliyrittäjänä toiminut Heikkinen.
Auto on täynnä huipputekniikkaa. Muun muassa alustan korkeutta saa säädettyä napin painalluksella. Auto kulkee bensiinin ohella etanolilla ja metanolilla, mikä parantaa tehontuottoa huomattavasti. Alkujaan ajopelissä oli 540 hevosvoimaa, ja muutosten tuloksena tehoa ja hevosvoimia on Marko Heikkisen mukaan "riittävästi".
– Autoa ei tee mieli virittää äärimmilleen, koska silloin jokin osa hajoaisi koko ajan ja arkiajo menisi vaikeaksi. Auto on normaalisti rekisterissä ja suurin osa ajoista on muuta kuin kilpailua. Haluan, että auto on mukava käyttää ja että se toimii kaikissa olosuhteissa, Heikkinen huomauttaa.

Vuodesta 2020 lähtien autolla on ollut sosiaalisessa mediassa omat sivut, joille on päivitetty tietoa autosta ja sille tehdyistä muutoksista. Facebookissa ja Instagramissa seuraajia on jo tuhansia.
Autolle on annettu rohkea titteli Suomen nopein Porsche. Marko Heikkinen myöntää, ettei Porsche välttämättä ole absoluuttisesti maan nopein, mutta auton kiihtyvyys tarjoaa katetta arvonimelle.
– Varttimaili on mennyt kisoissa vähän alle 10 sekuntiin. Saa tulla haastamaan, ja jos jostain löytyy tätä nopeampi Porsche, sitten täytyy muuttaa nimeä, hän virnistää.
Silloin tällöin liikennevaloissa osuu viereiselle kaistalle haastajia, jotka haluavat kokeilla autonsa tehoja Marko Heikkistä vastaan. Heikkinen ei kuitenkaan juuri kukkoilijoista piittaa.
– Kun autolla pääsee kisaamaan, ei tee sen jälkeen liikenteessä mieli kaahailla, hän perustelee.
Vahinkoja on toki hänellekin sattunut. Taannoin hän kiihdytti testimielessä autoaan Porvoossa, ja juuri silloin siviiliautolla liikkuneet poliisit osuivat kohdalle.
– Rapsuthan siitä seurasivat, mutta poliisit jäivät paikalle juttelemaan autosta. Heitäkin se selvästi kiinnosti, Heikkinen hymyilee.
Tämä juttu on julkaistu aiemmin Keski-Uusimaassa.