Sipoolaisen thairavintolan Suan Aahan kokki ja omistaja Vaw Myllynen otti käyttöön suorat otteet isoksi paisuneen ruokahävikin pienentämiseksi, kertoo Sipoon Sanomat.
Lehden mukaan ravintoloitsija yritti aikansa vedota asiakkaisiinsa, jotta nämä eivät haalisi seisovasta lounaspöydästä ruokaa enemmän kuin jaksavat syödä.
– Siitä ei ollut paljon apua, vaan melkeinpä päinvastoin, koska jotkut asiakkaat suuttuivat ja kokivat huomauttamiseni huonona asiakaspalveluna.
Aikansa huonoa palautetta pelättyään hän sai tarpeekseen. Nykyään ravintolassa on laput, joissa ilmoitetaan asiakkaita laskutettavan turhaan lautasille kasatusta ruuasta 11,90 euroa.
– Oli vain liian kamalaa heittää ruokaa pois niin paljon. Harmitustani lisäsi se, että meillä käytetään autenttisia thaimaalaisia raaka-aineita, joita on joskus hyvin hankala saada.
Hän ei tiedä toista ravintolaa, jossa tahallisesta hävikistä laskutetaan.
Riski kuitenkin kannatti. Uusi systeemi on ravintoloitsijan mukaan toiminut yllättävän hyvin. Ilmoitus maksullisesta hävikistä on vähentänyt lautasille jätetyn ruuan määrää huomattavasti.