Länsimetron jatko-osan asemien ja ratalinjan rakentaminen sekä testaus on saatu valmiiksi, kertoo Länsimetro Oy.
Yhtiön mukaan viiden metroaseman – eli Finnoon, Kaitaan, Soukan, Kivenlahden ja Espoonlahden – rakennusurakat päättyivät perjantaina 13. toukokuuta. Samalla saatettiin loppuun Matinkylästä Kivenlahteen kulkevan ratalinjan rakennustyö.
Metron matkustajaturvallisuutta varmistavien järjestelmien testaukset viimeisteltiin huhtikuussa, ja toukokuussa saatiin viimeiset viranomaishyväksynnät.
Kokonaisuuteen kuuluvan Sammalvuoren metrovarikon rakennusurakka päättyi jo 2020.
Metrourakassa tehdään vielä Matinkylän länsipuolella olevan tarkastusraiteen sekä junien yösäilön muutostöitä. Ne on määrä saada loppuun heinäkuussa, minkä jälkeen Länsimetro luovuttaa metrojatkeen metroa liikennöivälle Pääkaupunkiseudun Kaupunkiliikenne Oy:lle.
Luovutus tehdään alkusyksystä, sanoo Länsimetron toimitusjohtaja Ville Saksi yhtiön tiedotteessa.
– Samalla päättyy Suomen suurin infra-, talotekniikka- ja automaatioprojekti.
Maan päällä tosin aherretaan senkin jälkeen, sillä Länsimetro rakennuttaa Kivenlahteen isoa liityntäpysäköintilaitosta, joka valmistuu 2023 alkupuolella.
Metrojatkeen rakennustöissä on eri urakoissa perehdytetty yhteensä noin 30 000 henkilöä. Henkilötyövuosia kertyi noin 2 100.
Suurimmillaan työmaavahvuus oli marraskuussa 2019, jolloin työmailla työskenteli 1 174 henkilöä. Yrityksiä eri urakoissa oli 905 kappaletta.
Matkustajille uusi rataosuus tuo suoran metroyhteyden Matinkylästä Kivenlahteen. Matkustajaliikenteen käytössä olevan rataosuuden pituus on seitsemän kilometriä.
Päätöksen matkustajaliikenteen aloittamisesta Matinkylä–Kivenlahti-osuudella tekee aikanaan HSL.