Onko tässä Suomen vähiten ajettu Saab-klassikko? – Pirjon ja Kalevin ajokkikaunottaren mittarissa on vain 4 800 kilometriä

Autoharrastajat pääsivät kokoontumaan koronatauon jälkeen.

Järvenpään Vanhankylänniemestä tuli autoharrastajien ja harrasteautoista kiinnostuneiden ihmisten mekka viikonloppuna. Puretun terveyskeskuksen tontille tehdyllä isolla hiekkakentällä kävi varovaisen arvion mukaan lauantaina iltapäivällä pitkälti yli sata harrasteautoa, jotka vetivät paikalle yli tuhat katsojaa tutustumaan, kyselemään ja ottamaan oppia.

Old Spark Garage järjesti harrasteparkin edellisen kerran kolme vuotta sitten eli ennen korona-aikaa. Harrasteautojen joukossa oli todella vanhoja henkilöautoja, menneiden vuosikymmenien entisöityjä ajopelejä tai jostain muusta syystä harvinaisia harrasteautoja.

Harvinaisten autojen joukossa oli kenties Suomen vähiten ajettu Saab 95 Aero.

– Tällä Saabilla on ajettu vain 4 800 kilometriä, mäntsäläläinen Kalevi Tervashonka esitteli vuosimallin 2004 autoaan.

Vähemmän ajettuja Saabeja ei enää tule, koska automerkin valmistus loppui jo vuonna 2011. Tervashongan autolla on järvenpääläinen historia. Viime vuonna edesmennyt puutarhuri Tuomo Lalla osti Saabin vanhoilla päivillään, mutta ajoi sillä vain muutamia satoja kilometrejä vuodessa.

– Lalla käytti Saabejaan meillä Autopalvelu Tervashongassa huollossa. Tunsin auton historian, joten sain ostaa tämän tänä keväänä Lallan perikunnalta. Tämä Saab on vaimoni ja minun yhteinen 50-vuotishääpäivälahja, vuosikymmeniä Saabeja huoltanut Tervashonka kertoi.

Vieressä kuunnellut Pirjo Tervashonka nappasi Saabin avaimet käteensä.

– Minä ajan tämän takaisin kotiin Mäntsälään, kun sinä ajoit tänne Järvenpäähän, hän ilmoitti.

Tätä on helppo huoltaa, mutta varaosia saa metsästää.

Riku Puhakka

Aviomies ei purnannut vastaan.

– Kotona laitetaan sitten Saab talliin. Päivittäiset kilometrit ajetaan japanilaisella autolla, sillä tällä Saabilla ajetaan vain näyttelyihin, Kalevi Tervashonka paljasti.

Sirkuskentän takaosaan lipui tyylikkäästi yli 80-vuotias auto.

– Tämä on vuosimallin 1937 Ford Slantback, Pete Huotari esitteli sinistä harrasteautoaan.

Huotari vakuutti tuoneensa autovanhuksensa ajamalla Lahdesta Järvenpäähän.

– Enkä jäänyt moottoritiellä aivan kaikkien ohittamaksi, sillä Fordin konepellin alla on uudemman Chevroletin moottori. Auton kori on vanha, mutta tekniikkaa on uusittu. Sen takia tämä ei ole varsinainen museoauto, vaan pikemminkin harrasteauto, Huotari selvitti.

Hän kertoi ostaneensa vanhan Fordin kolme vuotta sitten.

– Ajoin tällä viime kesänä 9 000 kilometriä, mutta talveksi laitoin auton seisomaan.

Suomen autokanta räjähti kasvuun 1960-luvulla, kun maahantuonnin rajoitukset loppuivat vuosikymmenen alussa. Amerikkalaiset ja eurooppalaiset autot saivat japanilaisista autoista kovan kilpailijan.

– Tämä on alkuperäinen vuosimallin 1967 Toyota Corona, kellokoskelaiset Riku Puhakka ja Marika Uotila esittelivät.

Pariskunta osti auton viisi vuotta sitten Lohjalta.

– Auto oli lojunut sitä ennen 20 vuotta ladossa, kunnes lato romahti. Minulta meni yksi talvi tätä kunnostaessa, leipätyökseen peltiseppänä työskentelevä Riku Puhakka kertoi.

Vanha Toyota on vain kesäkäytössä, koska talvi koettelisi sitä liikaa.

– Auton mittarin kertyy kesän aikana noin 5 000 kilometriä. Tätä on helppo huoltaa, mutta varaosia saa metsästää, Puhakka totesi.

Tämä juttu on julkaistu aiemmin Keski-Uusimaa-lehdessä.

Etusivulla nyt

Luetuimmat

Mistä tänään puhutaan?

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut