Teboililla tankkaava Krista kertoo: Tämän takia en vaihda huoltoasemaa Venäjän hyökkäyksen jälkeenkään

Perinteikkään huoltoaseman polttoainemyynti notkahti 10–20 prosenttia. Syitä on monia.

Teboil-huoltoasemiin kohdistunut boikotti on vaikuttanut Malmin Teboil-huoltamolla vain vähän.

– Varmaan muutama asiakas, joka käy meillä säännöllisesti, on jättänyt polttoaineensa ostamatta sodan vuoksi, sanoo pitkänlinjan Teboil-yrittäjä Petteri Kärki.

Polttoainemyynti on laskenut huoltoasemalla 10–20 prosenttia.

– Siihen vaikuttaa boikotin lisäksi polttoaineen korkea hinta, etätyöt ja esimerkiksi sähköpyörien yleistyminen, Kärki pohtii.

Kärki korostaa puhuvansa vain oman huolto-asemansa tilanteesta.

– On asemia, joissa boikotti on varmasti vaikuttanut enemmän.

Teboil-huoltamot joutuivat boikotin kohteeksi Venäjän hyökättyä Ukrainaan, sillä venäläinen öljy-yhtiö Lukoil omistaa Teboil-huoltamoketjun.

Malmilla huoltamorakennuksen omistaa Teboil. Yrittäjä ei voi kommentoida, missä määrin polttoainemyynnistä tulevat eurot päätyvät Teboil-ketjun kassaan, ja missä määrin yrittäjälle.

Ymmärrän niitäkin, jotka boikotoivat.

10–20 prosentin notkahdus harmittaa sikäli, kun se johtuu boikotista.

– Mutta se on asia, jolle emme voi mitään. Ymmärrän niitäkin, jotka boikotoivat, sillä onhan Venäjän toiminta anteeksiantamattoman härskiä. En voi hyväksyä sotaa Ukrainassa.

Krista Hassinen tankkasi autonsa perjantaina Teboililla. Hän kertoo tulleensa varta vasten lähi-Teboilin tankille.

– Haluan tukea yrittäjää. Täältä saa aina hyvää palvelua. Täällä on ollut pitkään sama henkilökunta, Hassinen kiittelee.

Polttoaineen lisäksi hän käyttää autonsa Teboililla pesussa.

Hassinen uskoo huoltoaseman palvelujen käyttämisen hyödyttävän myös suomalaisia työntekijöitä, vaikka huoltamoketjun taustalla on venäläisyritys.

Huoltamo-, autopesu- ja kahvilamyynnin tuotot jäävät yrittäjän kassaan.

Niiden osalta ei Malmin Teboililla ole tapahtunut myynninlaskua. Siitä yrittäjä kiittelee uskollisia kanta-asiakkaitaan.

Pieni huoltamo on lähialueella tuttu, sillä yritys on toiminut Kirkonkyläntien varrella, nipinnapin Tapaninkylän puolella vuodesta 1978.

Toiminnan aloitti Petteri Kärjen isä Niilo Kärki. Petteri aloitti työt asemalla 15-vuotiaana vuonna 1983. Virallisesti kauppiasvastuu siirtyi isältä pojalle 15 vuotta sitten.

Kyseessä on todellinen perheyritys: veli Harri työskentelee huoltohallissa ja sisko Minna kahviossa. Tällä hetkellä apuna on myös veljentytär.

Malmin ja Tapaninvainion alueella huoltoasema on tunnettu paikkana, jossa todellakin saa autolle huoltoa.

Kiireettömissä huolloissa ajan saa 1–2 viikon päähän. Kiireelliset tapaukset pyritään hoitamaan muutaman päivän sisällä.

– Huoltomies venyy, tulee aikaisemmin aamulla tai lähtee myöhemmin illalla tai huoltaa useampaa autoa samanaikaisesti. Meillä on myös alihankintamiehiä ja yhteustyökumppaneita käytettävissä, Kärki kertoo järjestelyistä, joiden avulla auto saadaan nopeasti kuntoon.

Kahvion puolella kokoontuu päivittäin lähialueen ukkokerho.

Vakiasiakkaiden ja vakihenkilökunnan kautta pikkuisesta huoltoasemasta on tullut alueen tietopankki.

– Jos tarvitset sähkö- tai putkimiestä, kaivinkoneen kuljettajaa tai multakuormaa, ei tarvitse mennä googleen, tulee vaan tänne kyselemään, Kärki neuvoo.

Mainos: Mediatalo Keskisuomalainen

Mainos: Mediatalo Keskisuomalainen

Vaalimainoksesi mukana bussimatkoilla ja aamupalapöydissä

Etusivulla nyt

Luetuimmat

Mistä tänään puhutaan?

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut