Jättimäinen urakka tuo 5 viikon katkoja rantaradalle tulevina kesinä – rakennustyöt alkavat loppuvuodesta

Espoon kaupunkiradan suunnittelussa on päästy vaiheeseen, jossa rakentamista on soviteltu junaliikenteeseen.

Kahden uuden raiteen rakentaminen vilkkaasti liikennöidylle Leppävaara – Kauklahti -välille tietää tulevina vuosina useampia katkoja junaliikenteeseen.

Pääosa katkoista pyritään keskittämään kesäkuukausille. Koko rataosuus on tarkoitus sulkea viideksi viikoksi juhannuksesta lähtien ainakin kesinä 2024 ja 2025 sekä mahdollisesti myös 2026 ja 2027.

Tämän lisäksi radalla on useampia lyhyitä, korkeintaan vuorokauden mittaisia katkoja, joista ensimmäiset ovat tämän hetken tiedon mukaan tammi-maaliskuussa 2023.

– Viiden viikon katko on järeä toimenpide, mutta koimme, että se on matkustajan kannalta helpompi kuin toistuvat, eri pituiset katkot koko sulan maan kauden aikana, perustelee hankkeen projektipäällikkö Tommi Rosenvall Väylävirastosta.

Katkojen ajaksi VR ja HSL järjestävät osuudelle korvaavaa liikennettä.

Varsinaisten maastossa näkyvien rakennustöiden on määrä alkaa loppuvuodesta.

Alunperin valmistelevia töitä oli tarkoitus tehdä jo tänä kesänä tukemalla nykyisiä raiteita. Tästä on Rosenvallin mukaan kuitenkin luovuttu, sillä töiden vuoksi toinen raide olisi jouduttu sulkemaan.

– Tämä työ on nyt vaiheistettu toisella tavalla eikä se vaikuta hankkeen kokonaisaikatauluun, Rosenvall toteaa.

Espoon kaupunkirata on valtava hanke, joka tulee näkymään isosti nykyisen radan varrella.

Osuuden kahdeksasta asemasta kuusi eli Kilo, Kera, Kauniainen, Koivuhovi, Tuomarila ja Kauklahti rakennetaan kokonaan uudelleen.

Leppävaaran ja Espoon keskuksen asemilla tehdään vain pieniä muutostöitä.

Asemien yhteyteen tulee muun muassa uusia liityntäpysäköintialueita. Kauniaisiin nousee 2-kerroksinen pysäköintilaitos.

Lisäksi rakennetaan muun muassa uusia siltoja ja Kaupunginkallioon louhitaan uusi tunneli.

Valmistuessaan vuonna 2028 lisäraiteet mahdollistavat Leppävaara – Kauklahti -osuudelle lähes metromaisen tiheän kaupunkiliikenteen.

Myös kaukoliikenteen kapasiteetti kasvaa.

Hankkeen kokonaiskustannusarvio on 275 miljoonaa euroa, josta valtion osuus on 137,5 miljoonaa, Espoon 110 miljoonaa ja Kauniaisten 27,5 miljoonaa euroa.

Lue myös:

275 miljoonan euron hanke myllertää Espoon radanvarren – ensimmäiset rakennustyöt alkavat ensi kesänä

Muutakin kuin raiteita – kaupunkirata toisi Espooseen uuden rakentamisen aallon asuntoineen, siltoineen ja pyöräilybaanoineen

Mainos: Mediatalo Keskisuomalainen

Mainos: Mediatalo Keskisuomalainen

Vaalimainoksesi mukana bussimatkoilla ja aamupalapöydissä

Mainos: HotLips

Etusivulla nyt

Luetuimmat

Mistä tänään puhutaan?

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut