Sanna, 44, kertoo miksi vaihtoi julkisista omaan autoon – "En oikein osaisi varmaan bussin kyytiin mennäkään"

Henkilöautoja ostetaan pian entistä vähemmän. Toisaalta myös joukkoliikenteen suosio on alamaissa.

Henkilöautojen lukumäärä on ollut jatkusssa kasvussa, mutta nyt kasvu vähentymässä Helsingin seudulla.

Esimerkiksi koronaepidemian aikana 2020–2021 automäärä kasvoi pääkaupunkiseudulla maltillisesti yli 11 000 ajoneuvon verran.

Kun vuoden 2019 päättyessä alueella oli liikennekäytössä noin 450 000 autoa, niiden määrä oli viime vuoden lopussa noin 461 500.

– Tämä suunta jatkuu varmasti lähitulevaisuudessakin. Autokannan kasvu on jo nyt aika lailla hidasta, sillä koko maassa autojen lukumäärä kasvaa vain noin 0,8 prosenttia vuodessa, kertoo Autotuojat ja -teollisuus ry:n toimitusjohtaja Tero Kallio.

Automäärän kasvun hidastuminen ei kuitenkaan merkitse sitä, että pk-seudun asukkaat tai edes helsinkiläiset olisivat siirtyneet käyttämään aiempaa enemmän joukkoliikennettä.

Näin on käynyt siitä huolimatta, vaikka koronarajoitukset ovat bussi- ja junaliikenteestä jo aikaa sitten poistuneet.

Esimerkiksi maalis–huhtikuussa HSL:n liikennevälineisiin noustiin noin 25 prosenttia vähemmän kuin vastaavana aikana ennen koronaepidemiaa, vuonna 2019. Koko alkuvuosi huomioiden pudotusta on ollut jopa 30 prosenttia.

En osaisi enää bussin kyytiin mennäkään.

Jo nyt pääkaupunkiseudulla on koettu liikkumisen murros, jolla on vaikutusta siihen, kuinka kilpailukykyisenä joukkoliikennettä pidetään yksityisautoiluun nähden.

– Voimakas siirtyminen etätyöhön on ajanut joukkoliikenteen käyttöä todennäköisesti pysyvästi alaspäin.

– Skuuttauksen ja pyöräilyn lisääntyminen on ollut huomattavaa. Ne ovat osittain korvanneet joukkoliikenteen käyttöä etenkin lyhyillä matkoilla, Kallio kertoo.

Kallion havaintojen mukaan harva helsinkiläinen käyttää liikkumiseensa pelkästään henkilöautoa, vaan lähes jokainen autoilija käyttää myös ainakin toisinaan bussia.

– Tulevaisuudessa käytettyjen autojen myynti kasvaa, mutta uusien autojen menekki vähenee.

Yksi monista liikkumismuotojaan muuttaneista helsinkiläisistä on Vartiokylässä asuva Sanna Aaltonen, 44. Hän ei ole palannut koronaepidemiaa edeltävään aikaan, jolloin hän käytti työmatkoillaan usein bussia.

– Epidemian aikaan oli aika arveluttavaa matkustaa bussilla, joten hankin silloin oman auton. Jotenkin siihen tottui nopeasti, enkä oikein osaisi varmaan enää bussin kyytiin mennäkään, Aaltonen tunnustaa.

– Toisinaan olen huomannut, että busseissa ja junissa on selvästi vähemmän matkustajia kuin ennen korona-aikaa. En sitten tiedä, miksi ihmiset eivät ole palanneet takaisin joukkoliikenteeseen. Se on varmaan tottumuskysymys.

Liikennekulttuurin murroksesta huolimatta autokauppaa tehdään vielä reippaasti.

– Ensimmäinen koronavuosi 2020 oli kieltämättä autokaupan kannalta hyvin haastava, mutta viime vuonna näytti jo selvästi vilkkaammalta, kertoo Veho Herttoniemen myyntipäällikkö Milka Asikainen.

– Nyt alkuvuonna kehitys on jatkunut samanlaisena eli hyvältä näyttää.

Asikaisen mukaan helsinkiläisperheisiin hankitaan nyt sekä ykkös- että kakkosautoja.

– Oma ilmiönsä on se, että käytettyjen sähköautojen kauppa käy nyt kuumana, sillä ne ovat hyvin haluttuja. Sen sijaan uusien autojen toimitusajat saattavat olla varsin pitkiä, mutta tämä on tietenkin merkki- ja mallikohtaista, Asikainen kertoo.

Moni autonostaja on sangen merkkiuskollinen – ja he puolestaan ovat valmiita odottamaan haluamaansa merkkiä ja mallia hyvinkin pitkään. Uusien autojen hankkijat haluavat usein myös valikoida sen, millaisia varusteita autoon pitää saada.

Etusivulla nyt

Luetuimmat

Mistä tänään puhutaan?

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut