Sähköskuuttien määrä kasvoi räjähdysmäisesti Helsingissä – "Määrä on liian suuri"

Potkulautojen määrä on yli kaksinkertaistunut viime kesästä.

Liikkuu Helsingin keskustassa sitten jalan tai polkupyörällä, kulkuväylällä olevia sähköpotkulautoja saa väistellä tuon tuosta.

Holtittomasti parkkeeratut potkulaudat ärsyttävät myös potkulautojen käyttäjiä – ainakin niitä, jotka Helsingin Uutiset tavoitti keskiviikkoaamupäivällä ydinkeskustasta.

Heistä kaikki olivat laudan päällä matkalla töihin. Useampi huikkasi laudan kyydistä, ettei ole aikaa jutella, työt odottavat.

– Ehdottomasti pitää olla sääntöjä ja selkeät paikat pysäköinnille, Matias Varonen, 25, toteaa jättäessään sähköpotkulautaa Sanomatalon nurkalla.

Hän nappaa potkulaudasta kuvan ja lähettää sen operaattorille. Helsingissä toimivat potkulautaoperaattorit ovat edellyttäneet kuvaa asiallisesti pysäköidystä laudasta palautuksen yhteydessä kuluvana kesänä, jotta lautoja ei jätettäisi muun muassa kulkuväylille.

Varosesta käytäntö on hyvä ja käyttäjälle helppo. Varonen käyttää potkulautaa silloin, kun kaupunkipyörää ei ole saatavilla. Hänestä potkulautoja on kaduilla jo ”vähän liikaa”.

Helsingissä on tänä kesänä noin 17 000 vuokrattavaa sähköpotkulautaa, joita vuokraa kuusi eri operaattoria. Potkulautojen määrä on yli kaksinkertainen viime kesään verrattuna.

– Määrä on kaupungin näkökulmasta liian suuri, toteaa yksikön päällikkö Heikki Palomäki kaupungin katu- ja liikennesuunnittelusta.

– Näyttää kuitenkin siltä, että ongelmien määrä ei ole kasvanut samassa suhteessa potkulautojen määrän kanssa, Palomäki sanoo.

Hän uskoo, että operaattoreiden kanssa sovituilla pelisäännöillä on ollut vaikutusta. Kaupunki kerää tietoa toimenpiteiden vaikutuksesta kesän ajan.

– Tietenkin nämä ovat asioita, joiden vaikuttavuutta on vaikea täsmällisesti todentaa.

Richard Lewis, 30, käyttää sähköpotkulautaa lähes päivittäin. Työmatka Alppilasta keskustaan sujuu vikkelämmin potkulaudalla kuin bussilla tai ratikalla.

– Ymmärrän, miksi potkulaudat närkästyttävät monia, Lewis toteaa ja kertoo nähneensä vastikään Uffin keräysastian päälle parkeeratun potkulaudan.

Johan Kairemo, 28, on huomannut, että myös potkulaudan ohjaimissa joutuu välillä väistelemään keskelle ajoväyliä parkkeerattuja lautoja. Hän epäilee, että niitä myös kaadetaan tahallisesti kulkuväylille.

– Itse pyrin jättämään laudan sivuun kulkuväylältä.

Meilahdesta työpaikalleen Bulevardille potkulautaillut Kairemo osallistui matkan aikana työpalaveriin.

– Ratikassa ei voi samalla tavalla osallistua palavereihin työmatkan aikana.

Peter, 30, hyppää sähköpotkulaudan päälle 2–3 kertaa viikossa. Potkulautailukorvaa usein kävelyn juna- tai metroasemalta kohteeseen.

– Lautojen pysäköiminen mihin sattuu ärsyttää suuresti.

Hänestä kuvauskäytäntö lautaa palauttaessa on hyvä.

Työmatkalaiset suhtautuvat suopeasti nopeusrajoituksiin.

– Välillä olen kaivannut mahdollisuutta ajaa kovempaa, mutta ei kyse ole vain minun haluistani, Lewis sanoo.

Kairemoa ei pelota laudan kyydissä, mutta kahden tai jopa kolmen nuoren yhteiskyydit näyttävät holtittomilta.

Matias Varosen mielestä laudan päälle ei pitäisi nousta lainkaan humalapäissä.

Peter kertoo, että esimerkiksi risteysalueilla tulee toisinaan epäselviä tilanteita muiden lautailijoiden kanssa.

– Monelle sähköpotkulauta on uusi tapa liikkua, kun taas pyörällä on totuttu ajamaan lapsesta alkaen.

Kaikki haastatellut kehuvat lautaa helppona tapana liikkua – laudan saa käsiinsä helposti, ja siitä voi luopua juuri silloin kun haluaa.

Peter laskee käyttävänsä potkulautaa aktiivisesti kolmatta kesää. Korvaamattomia ne eivät ole, mutta mukava lisä tapoihin kulkea paikasta toiseen.

–Jos lautoja ei olisi, olisin varmasti useammin myöhässä, hän nauraa.

Näin puututtiin

Parkkipaikkoja ja partioita

Kaupunki ja operaattorit ovat sopineet käytännöistä, joilla pyritään puuttumaan lautojen holtittomaan pysäköintiin.

Pysäköidystä potkulaudasta pitää lähettää kuva operaattorille, kun laudan vuokraus päättyy. Ydinkeskustaan on perustettu myös pysäköintialueita. Operaattoreilla on omia partioita, jotka siirtävät väärin pysäköityjä lautoja ja keräävät rikkinäisiä lautoja pois liikenteestä.

Maksiminopeus on nykyisin päivällä 20 km/h, arkiöisin 15 km/h. Viikonloppuina kello 00–05 lautoja ei voi käyttää lainkaan.

Mainos: Mediatalo Keskisuomalainen

Mainos: Mediatalo Keskisuomalainen

Vaalimainoksesi mukana bussimatkoilla ja aamupalapöydissä

Etusivulla nyt

Luetuimmat

Mistä tänään puhutaan?

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut