Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

HS: Junavarikko on kuuma kysymys Espoon ja Kirkkonummen välillä – ratkaisua odotetaan lomien jälkeen

Viime aikoina hiljaiselossa ollut lähiliikenteen junavarikkohanke on nousemassa heti syksyllä jälleen kuumaksi aiheeksi kuntapäättäjille.

Helsingin Sanomien tietojen mukaan Espoon kaupunkiradan rakentaminen ei ala ennen kuin junavarikosta syntyy jonkinlaista yksimielisyyttä.

Lähiliikenteen varikkoa on kaavailtu Espoon Mankkiin tai Kirkkonummen Luomaan. Myös Vuohimäki Kirkkonummella on ollut jonkinlainen vaihtoehto.

Yhdeksi vaihtoehdoksi on noussut myös Ämmässuon alue siinä tapauksessa, että oikorata Espoosta Saloon toteutuu. Ratahanke on kuitenkin vuosien päässä.

Lisäraiteet Leppävaarasta Kauklahteen eli kaupunkirata on hankkeena suunnitelmien puolesta täysin valmis. Työt voitaisiin aloittaa vaikka heti.

Rahoituskin on valmiina. Kantona kaskessa on kuitenkin HS:n mukaan se, että valtio eli Väylävirasto vaatii, että junavarikosta pitää saada selvyyttä ennen kuin valtio antaa rahat kaupunkirataa varten.

Espoon kaupunki vastustaa varikon rakentamista Mankkiin ja Kirkkonummi puolestaan Luomaan.

Varikkohanketta hoitaa pääkaupunkiseudun kaupunkien omistama Junakalusto Oy. Se omistaa lähiliikenteen junat, jotka on vuokrattu VR:lle.

Lähiliikenteeseen tarvitaan lisää junia 30–40 kappaletta, jotta kaupunkiradan jatkeella päästään liikennöimään tiheästi kuten on suunniteltu.

HSL ei ole toistaiseksi suostunut tilaamaa lisäjunia ennen kuin varikkoasia on ratkaistu.