Suomessa oli maaliskuun lopussa jo 112 000 sähkökäyttöistä henkilöautoa. Niistä 28 000 oli täyssähköautoja ja 84 000 ladattavia hybridejä.
Suomen henkilöautoista on nyt sähkökäyttöisiä noin neljä prosenttia.
Määrä kasvaa nopeasti. Täyssähköautojen määrä on yli kaksinkertaistunut vuoden aikana ja ladattavien hybridien määrä kasvanut 57 prosentilla.
Liikenne- ja viestintäministeriön Fossiilittoman liikenteen tiekartan mukaan Suomessa pitäisi olla 2030 noin 700 000 sähkökäyttöistä henkilöautoa, joista vähintään puolet täyssähköautoja.
VTT:n liikennejärjestelmiä koskevan tutkimusalueen johtaja Ari Aalto kertoo, että täyssähköautojen yleistymistä jarruttaa yhtäältä autojen saatavuus, jota Ukrainan sota on heikentänyt.
Toisaalta yleistymistä hidastaa autoilijoiden kokemus siitä, että sähköautot ovat liian kalliita, niiden toimintamatka on liian lyhyt ja niiden lataaminen on liian hankalaa.
– Iso haaste on etenkin se, miten kaupunkien kerrostaloissa asuville saadaan jouheva latausmahdollisuus, Aalto kertoo.
Sähkö on nyt voittanut henkilöautoissa voimanlähteiden välisen kilpailun. Voiton sinetöi EU:n päätös kieltää uusien polttomoottoriautojen myynti 2035 alkaen.
– Sähkövoimalinja on voittanut, mutta sähkömoottori saa energian joko akusta tai vetypolttokennosta. Siltä osin valinta on pitkälti autonvalmistajilla. EU on linjannut ainoastaan, että auton pitää olla tulevaisuudessa päästötön. Useimmat valmistajat ovat jo kertoneet, että ne priorisoivat akkukäyttöisiä henkilöautoja, Aalto kertoo.
Sähköautojen valmistuksen on todettu kuormittavan ympäristöä polttomoottoriautojen valmistusta enemmän. Kun tarkastellaan auton koko elinkaaren päästöjä, sähköauto on kuitenkin ylivoimaisesti ympäristöystävällisempi.
Aalto kertoo, että VTT:n arvion mukaan täyssähköauton ja biokaasuauton elinkaaripäästöt jäävät noin kolmasosaan bensiiniauton päästöistä ja noin puoleen dieselauton päästöistä.
– 100-prosenttisella biokaasulla on mahdollista päästä samoihin elinkaaripäästöihin kuin täyssähköautolla, mutta valitettavasti EU:n linjaus ei mahdollista niitä tulevaisuudessa. Tosin autonvalmistajatkaan eivät ole olleet innoissaan biokaasusta.
Vaikka täyssähköautoon jouduttaisiin vaihtamaan kerran akku, se olisi siinäkin tapauksessa polttomoottoriautoja vähäpäästöisempi. Akun vaihtaminen nostaa Aallon mukaan auton elinkaaripäästöjä noin 25 prosentilla.