Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Koululaiset aloittavat aherruksen uudessa 1 000 oppilaan jättikoulussa Espoossa – "Talon sisältä löytyy lapsille turvallinen, pienempi maailma", vakuuttaa rehtori

Tuhannelle oppilaalle rakennettuun Pohjois-Tapiolan kouluun keskitetään myös alueen autismiopetus.

Edessä on hieno kulttuurinen taitekohta, hehkuttavat Pohjois-Tapiolan koulun rehtori Lassi Kilponen ja virka-apulaisrehtori Johanna Puhakka.

Huomenna käyttöönotettava Pohjois-Tapiolan koulu kokoaan yhteen Sepon koulun alakoululaiset ja Pohjois-Tapiolan yläkoululaiset sekä autismin kirjon oppilaat Niittykummusta ja Mankkaalta.

– Neljän koulun historia tuodaan saman katon alle. Alueen koulutiloissa on ollut monenlaista pulmaa ja on innostava merkkipäivä, kun uusi koulu aukeaa, sanoo Kilponen.

– Yhdessä tekeminen on meidän juttumme Pohjiksessa, Puhakka jatkaa.

Koulu on yksi Espoon suurimmista, sillä se on rakennettu noin tuhannelle oppilaalle.

– Joillain saattaa olla pelko, että lapsi hukkuu isoon taloon. Uudet koulurakennukset on kuitenkin suunniteltu eri tavalla niin, että talon sisältä löytyy turvallinen, pienempi maailma, Kilponen sanoo.

Eka- ja tokaluokkalaisilla on oma oppikylänsä omalla sisäänkäynnillä, kolmos–nelosilla omansa ja viitos–kuutosilla samoin.

Joillain saattaa olla pelko, että lapsi hukkuu isoon taloon.

Yläkoululaisten opetus järjestetään oppiaineryhmittäin eri kerroksissa. Autismin kirjon oppilaiden opetus puolestaan luokkamuotoisena omissa tiloissaan.

Koulun aulaa hallitsevat jättiläisen portaat, joita voidaan käyttää ruokasaliin aukeavan esiintymislavan katsomona.

– Tällainen aula liittyy uusien suomalaisten koulujen tarinaan. Nämä portaat tulevat olemaan todella suosittu nuorison lojumispaikka, Kilponen arvelee.

Luokkatilojen kokolattiamatot kertovat, että kyseessä on sukkakoulu eli ulkokengät riisutaan sisään tullessa.

Yläkoululaiset kuitenkin haluaisivat pitää kenkiä koulussa, rehtorit tietävät. Toive pyritään toteuttamaan.

– Kun jututimme keväällä yläkoulun oppilaita, he sanoivat, että ”kengät pliis”. Nuorisolle tämä on elämää suurempi kysymys. Koitamme auttaa, että tämä toteutuisi ja täällä voisi käyttää sisäjalkineita.

Koulu on rakennettu tiloiltaan tiiviiksi ja muunneltaviksi. Luokkatiloja voi yhdistää ja oppikylissä on isojen tilojen lisäksi mökkejä ja aittoja pienryhmätyöskentelyyn. Koulussa on tarkoitus hyödyntää tiimiopettajuutta ja joustavia oppimisympäristöjä.

Kilponen kertoo, että vanhat koulut rakennettiin niin, että tilaa saattoi olla jopa 15 hyötyneliötä oppilasta kohden, mutta tällä hetkellä suunnitteluohje on, että oppilasta kohden käytettäisiin maksimissaan kahdeksan hyötyneliötä.

– Opetusryhmien ja tilojen koko on täällä ok. Meillä on pari luokkatilaa, jotka on kalustettu täyteen, mutta katsomme voisiko niille tehdä jotain. Ahtauden tunne on suhteellinen tunne verrattuna vanhoihin tiloihin, Kilponen näkee.

Kaupunki keskittää uuteen kouluun Tapiolan, Matinkylän ja Olarin alueen autismiopetuksen.

– Tavoitteemme on viedä autismiopetusta yhtenäiskouluihin, koska heille muutokset ovat usein hankalia, kertoo Espoon perusopetuksen johtaja Juha Nurmi.

Virka-apulaisrehtori Puhakka siirtyi Pohjois-Tapiolaan yhtenäiskoulusta Leppävaarasta.

– Tuon Ruusutorpan koulusta hyviä yhtenäiskoulun käytäntöjä, lupaa Puhakka.

– Yhdeksäsluokkalaiset voivat vaikkapa pitää lukuhetkiä vasta lukemaan opetteleville ekaluokkalaisille.