Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Autoala: Polttoaineiden hinnassa voi häämöttää uusi valtava nousu – taustalla Suomen saamien EU-elpymistukien merkittävä kutistuminen

Suomen autoalalla hämmästellään Sanna Marinin (sd.) hallituksen aikomusta ajaa alas täyssähköautojen hankintakannuste etuajassa.

2 000 euron tukea voi periaatteessa hakea ensi maaliskuuhun asti, mutta käytännössä rahat loppuvat jo tänä syksynä, autoala kertoo tiedotteessa.

– Hallituksen hankintatukien jatkoa koskevassa esitysluonnoksessa sähkökäyttöisten henkilöautojen 2 000 euron hankintakannusteelle ei ole suunnitteilla jatkokautta ja tuki on päättymässä määrärahojen loppumiseen etuajassa – käytännössä jo syksyn aikana, tiedotteessa arvioidaan.

Syynä rahojen loppumiseen on Suomi kutistunut osuus satojen miljardien eurojen EU:n elpymisvälineestä.

Valtiovarainministeriö kertoi kesäkuussa, että Suomen osuus EU:n elpymis- ja palautumistukivälineen avustuksista pienenee noin 1,8 miljardiin euroon nykyhinnoin, koska Suomen talous on kehittynyt odotettua paremmin.

Suomen osuus elpymisvälineen menoista on sen sijaan ennallaan 6,6 miljardissa.

Autoalalla oudoksutaan nyt henkilöautojen hankintatuen alasajoa.

– Nyt on kysymys siitä, mille kasvu-uralle liikenteen sähköistyminen asettuu. Mikäli sähköistyminen ei etene nykyistä kasvukäyrää selvästi rivakammin, on Suomen täytettävä päästötavoitteensa korottamalla entisestään biopolttoaineiden jakeluvelvoitetta. Tämän tien päässä häämöttävät valtavat polttoaineiden hintojen nousut. Tämä olisi raskas isku niin kotitalouksille kuin kuljetuksia tarvitsevalle elinkeinoelämällekin, sanoo toimitusjohtaja Tero Kallio Autotuojat ja -teollisuus ry:stä tiedotteessa.

Autoalan mukaan hankintatuelle on edelleen suuri tarve, sillä hintaero keskimääräisen Suomessa myydyn polttomoottorikäyttöisen auton ja täyssähköauton välillä on noin 20 000 euroa.

Hankintatuen vaikutus sähköautojen määrään kannassa on autoalan mukaan merkittävä, kuten Norjan ja Ruotsin autokannan kehitys osoittaa.

– Voidaankin sanoa, että merkittävän suuruinen sähköautojen hankintakannustin on vähävaraisen polttomoottoriautoilijan paras kaveri, sillä nopeampi sähköistyminen vähentää painetta jakeluvelvoitteesta ja siten ehkäisee hallitsematonta polttoaineen hinnan kohoamista, Kallio arvioi.

Kallion mukaan fossiilittoman liikenteen tiekartan periaatepäätösten toteuttaminen ei saa riippua yksinomaan elpymisvälineen rahoituksesta.

Autoala muistuttaa, että juuri henkilöautokannan sähköistyminen on avainasemassa vuoden 2030 päästötavoitteiden saavuttamisessa.

– Valtioneuvosto ei ole esittänyt määrärahaa henkilöautojen hankintatuen jatkamiselle, vaikka hankintatuki on yksi fossiilittoman liikenteen tiekartan avaintoimenpiteistä, muistuttaa Autoalan Keskusliiton toimitusjohtaja Pekka Rissa tiedotteessa.

Sähkö- ja kaasukäyttöisten paketti- ja kuorma-autojen hankintatuki on hallituksen julkaiseman uuden lakiluonnoksen mukaisesti sen sijaan jatkumassa siten, että tukea voisi hakea 31.12.2024 asti.

Nykyisen lain mukaisesti hakuaika päättyisi pakettiautoilla jo 31.12.2022 ja kuorma-autoilla 31.3.2023.