Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Leena Lehtolaisen elämänikäinen haave toteutuu Espoossa – "Tätä on odotettu"

Leena Lehtolainen kirjoitti libreton oopperaan, joka ammentaa muun muassa me too -liikkeestä. Säveltäjä on espoolainen Timo-Juhani Kyllönen ja monologin esittää Aurora Marthens.

Espoolaisen säveltäjän Timo-Juhani Kyllösen monologiooppera Ilona irti op. 100 käsittelee moniulotteisesti naisen asemaa nyky-yhteiskunnassa. Se pureutuu aiheeseen muun muassa me too -liikkeen näkökulmasta.

Libreton on kirjoittanut kirjailija Leena Lehtolainen ja monologin esittää Kyllösen tytär, sopraano Aurora Marthens. Espoolaislähtöistä musiikillista taituruutta edustaa myös Trio Roozeman eli viulisti Rebecca Roozeman, sellisti Jonathan Roozeman ja pianisti Jean-Paul Roozeman. He ovat Auroran serkkuja.

Ilona irti -monologiooppera kuullaan Urkuyö ja Aaria -festivaalin konsertissa 18. elokuuta Espoon tuomiokirkossa. Teos on tilaustyö. Se valmistui kesäksi 2020, mutta kantaesitys siirtyi koronan vuoksi.

– Libreton kirjoittaminen on ollut elämänikäinen haaveeni, sanoo Leena Lehtolainen, joka kertoo olevansa suuri oopperan ja klassisen musiikin ystävä.

1980-luvun lopulla hän työskenteli Tapiolan kuoron intendenttinä ja tutustui silloin Kyllöseen, jonka lapsikuoroteoksia kuoro esitti.

– Tämä on ollut minulle oppimisprosessi. Otin todella mielelläni vastaan kommentteja ja neuvoja.

Marthens ja Roozemanit esiintyivät Urkuyö ja Aaria -festivaalilla kesällä 2017. Silloinen festivaalin taiteellinen johtaja Erkki Korhonen halusi nostaa esiin espoolaista osaamista ja tältä pohjalta hän sai idean tilata Kyllöseltä monologioopperan heidän esitettäväkseen. Libreton kirjoittajaksi kutsuttiin Lehtolainen.

Tämä teos pöllyttää oopperan pölyistä naiskuvaa.

– Tapasin Leenan, kun hän oli aloittamassa libreton kirjoittamista. Keskustelimme nykymaailmasta ja me too -liikkeestä, joka oli silloin paljon esillä. Keskustelimme myös kehonkuvasta, kauneusihanteista, syömishäiriöistä ja siitä, mitä saa syödä ja kuinka paljon. Kehopositiivisuudesta ei silloin yhtä iso puheenaihe kuin nyt, Aurora Marthens sanoo.

– Löysimme paljon yhteistä pintaa ja Aurora kertoi, mistä hän haluaisi laulaa. Olen muussakin tuotannossani käsitellyt paljon naisasiaa, Lehtolainen jatkaa.

Tekijät ovat kiitollisia siitä, että monologiooppera saa nyt kantaesityksensä.

– Tätä on odotettu, kolmikko sanoo yhdestä suusta.

Monologioopperan ensimmäiset sanat ovat ”Irti, päästä irti!”

– Toivottavasti tekstistä aukeaa monia ulottuvuuksia. Tässä maailmantilanteessa sana ”irti” vie ajatukseni myös Ukrainaan ja Venäjään, Lehtolainen sanoo.

– Tämä teos pöllyttää oopperan pölyistä naiskuvaa, Marthens näkee.

Ilona irti koostuu 11 kohtauksesta, jotka ovat erilaisia tunnelmaltaan ja tematiikaltaan ja ne heijastelevat erilaisia naisia. Teos sisältää dramatiikkaa, huumoria, sarkasmia ja kaunista laulua. Teemat käsittelevät muun muassa seksuaalista ahdistelua, ulkonäköpaineita, pettymyksiä ja iloa. Libreton teksti leikittelee vivahteikkaalla suomen kielellä.

– Auroralla on ihana nauru. Yhdessä kohtauksessa käsitellään naurua: kenelle saa nauraa ja kovaäänisesti.

Kantaesityksen jälkeen jäädään odottamaan, milloin ja missä monologiooppera kuullaan seuraavan kerran, mutta esittäjät vaihtuvat.

– Aion keskittyä uran luomiseen Wienissä ja Keski-Euroopassa.

Aurora Marthens on kiinnitetty solistiksi Wienin valtionoopperaan kaudelle 2022–2023.

– Koska ooppera on sävelletty pianotriolle, se on helppo esittää konserttiversiona missä tahansa, Kyllönen sanoo.