Espoo ei halua vielä muodostaa kantaa HSL:n matkalippu-uudistukseen.
HSL on selvittänyt joukkoliikenteen tulevaisuuden matkalippumalleja kolmen uuden vaihtoehdon pohjalta. Vaihtoehdoissa nykyisiä vyöhykkeitä on yhdistetty ja yhtenä vaihtoehtona on tasamalli, jossa matkalippujen hinnat olisivat samat koko HSL-alueella.
Vaihtoehdot ovat lausuntokierroksella HSL-alueen kunnissa. Espoossa kaupunginhallituksen konsernijaosto käsitteli lausuntoa maanantaina.
Espoo katsoo lausunnossaan, ettei uutta hinnoittelumallia voida päättää ennen kuin muutokset on esitetty jäsenkunnille osana isompaa kokonaisuutta, jossa otetaan laajemmin kantaa muun muassa HSL:n talouteen.
Espoo haluaa selvittää, löytyisikö hinnoittelumalliksi vaihtoehto, joka täyttäisi paremmin tavoitteen jäsenkuntien 50 prosentin subventiosta. Espoon nettosubventio-osuus on tulevalla kaudella 67–68 prosenttia, mikä on Espoon mukaan edelleen liian korkea.
Kaikki mallit lisäisivät Espoon kuntaosuutta 1–2 prosenttia. Missään mallissa tavoitteiden mukainen 50 prosentin kuntaosuus ei toteutuisi. Espoon mukaan 50 prosentin subventio-osuuden tulisi olla kestävien kulkutapojen lisäämisen ohella keskeinen hinnoittelun uudistamisen tavoite.
Espoo on asettanut tavoitteeksi joukkoliikenteen kustannusten alenemisen. Palvelutasoa ei kuitenkaan tulisi laskea niin, että se vähentäisi joukkoliikenteen käyttöä.
Espoo on huolissaan myös siitä, että lippumallit uudistuisivat samaan aikaan kun Espoon joukkoliikenteessä tapahtuu isoja muutoksia, kuten metrojatkeen ja raidejokerin käyttöönotto. Nämä tulevat vaikuttamaan muun muassa joukkoliikenteen kustannuksiin ja palvelutasoon monin tavoin.
Espoo pitää uusissa matkalippumalleissa hyvänä sitä, että kaikissa B-vyöhyke laajenisi. Espoo on yrittänyt ajanut B-vyöhykkeen laajentamista, sillä viidestä kaupunkikeskuksesta Espoonlahti ja Espoon keskus jäävät kalliimmalle C-vyöhykkeelle.
Espoo pitää hyvänä myös sitä, että uudet mallit lisäisivät joukkoliikenteen käyttöä nykyisellä C-vyöhykkeellä.
Huonona Espoo sen sijaan pitää sitä, että B-vyöhykkeellä joukkoliikenteen käyttö todennäköisesti vähenisi ja autoilu lisääntyisi.