Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Suomen "sushimoguli" teki uuden avauksen Espoossa – näistä aineksista syntyy omintakeinen burgeri

Koulu ei tuntunut maittavan Luckie Baolle, mutta hänestä tuli 43 ravintolan pyörittäjä.

Kun kaksi trendiä – aasialainen ja burgerit – yhtyvät syntyy aasialainen Dojo-hampurilainen.

Ravintola-alaa valloittaneen sushibuffetmogulin Luckie Baon ensimmäinen burgeriravintola sijaitsee nyt Espoossa kauppakeskus Isossa Omenassa.

Kohta sama liikeidea on tulossa myös pääkaupunkiin.

– Helsinkiin on suunnitteilla Burger Dojo -ravintola keskustan liepeillä, Luckie Bao kertoo, muttei täsmennä suunnitelmia toistaiseksi sen enempää.

Tarjontaa voi kokeilla Ompussa. Aasialaisen säväyksen tuottaa Dojon oma sinappimajoneesi, Dojon misomajoneesi, teriyakikastike ja muut omat kastikkeet.

Pääraaka-aineet ovat kotimaiset sika, nauta ja kana sekä katkarapu, lohi, tofu ja portobello.

Mutta millainen on mies ravintoloiden takana?

Luckie Bao on 31-vuotias yrittäjä, jonka ravintolabisnes laajeni koronann aikaan.

Tällä hetkellä hänen ravintolamaailmaansa kuuluu 43 yksikköä kauppojen sushi-pisteet mukaan lukien

Puhutaan yrityksestä nimeltä Luckiefun’s. Taustayhtiön liikevaihto oli pidennetyllä viime tilikaudella 2,8 miljoonaa euroa, jossa kasvua 39 prosenttia ja voittoa tuli liki puoli miljoonaa.

Kaikki toimipaikat toimivat franchise-periaatteella. Äskeittäin ketju laajensi Poriin.

Baon vanhempien perustama perheyritys aloitti toimintansa Sörnäisissä 1996. Hän itse astui yrityksen johtoon 2015. Siitä alkoi muutos ja kasvu.

Mutta sitä ennen nuori Bao kävi koulua ala-asteella Meri-Rastilassa. Sieltä opintie vei Viikin normaalikouluun, josta edelleen Suomen Liikemiesten kauppaopistoon kaksoistutkintolinjalle, jolloin lukiota käytiin Mäkelänrinteessä.

– Opinnot eivät kiinnostaneet ja pelailin tietokonepelejä Pasilan kirjastossa skippaillen kursseja. Lopulta feilasin, ja valmistuin Eiran Aikuislukiosta.

– Neuvo nuorille: Käykää se koulu, vaikka ette tietäisi mitä tekisitte aikuisina, niin ei tarvitse tehdä 12–21-tuntisia päiviä pärjätäkseen, hän opastaa nyt nuoria ja kiittää vaimoaan, 6- ja 9-vuotiaiden lasten äitiä.

– Hän on jaksanut minua ja stressipurkauksiani.

Restaurant Hong Fu oli Baon vanhempien ravintolan nimi. Nimi vaihtui Luckiefun’siksi ja etuliitteeksi tuli jo silloista liikeideaa paremmin kuvaava Sushi buffet. Muutos osui ajankohtaan, jolloin sushibuffettien suosio räjähti.

Tätä ja muita Baon liiketoimintoja on ollut koko matkan kehittämässä mainostoimisto Don & Branco.

Nyt yritysryppääseen kuuluu myös kuplateebrändi Qitea, kiinalainen streetfood Crazybing, korealais- japanilainen Sizzle Station ja aasialainen premiumburger Burger Dojo Isossa Omenassa Espoossa. Vuoden loppuun mennessä yksiköiden määrä nousee vähintään 49:ään.

– Kasvu rahoitetaan yrittäjän omilla varoilla ja pankkilainoilla, Bao toteaa.

Kaikki franchising-yrittäjät ovat etniseltä taustaltaan kiinalaisia.

– Ei ollut tavoitteena, mutta niin siinä vain kävi. Alkuaikoina he tulivat ravintolan omasta henkilökunnasta. Rahaakin he olivat säästäneet 5– 10 vuotta, jotta saisivat rahoitettua ravintolan osittain. Ainoa, mitä he eivät osanneet oli ravintolan rakentaminen, kieli ja markkinointi. Minulla taas oli nämä hallussa, Bao kuvaa.

Kauanko sushin nousukausi jatkuu Suomessa?

– Se taisi päättyä jo 2021. Sushi ei tule katoamaan, vaan se on saavuttanut hampparin ja kebabin tapaan 'kansan ruoka'-maineen, Bao sanoo.