Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

90 euron kuukausisijoitus ratkaisee nyt jopa 600 000 euron asuntokauppoja – "Joskus toki ihmetyttää"

Espoolaisissa taloyhtiöissä ei ole riittävästi pysäköintipaikkoja. Niinpä ihmiset vuokraavat parkkipaikan pysäköintilaitoksista.

Pahentuva pula taloyhtiöiden pysäköintipaikoista on saanut yhä useamman espoolaisen vuokraamaan autopaikan pysäköintilaitoksista.

Kuutta pysäköintilaitosta Espoossa pyörittävän Tapiola Paikoitus Oy:n toimitusjohtaja Ian Eric Wadén sanoo, että espoolaisten into parkkipaikan vuokraamiseen kasvoi selvästi parisen vuotta sitten.

– Meille alkoi tulla paljon yhteydenottoja, joissa kysyttiin, voimmeko tarjota parkkipaikkaa pitkäaikaisella sopimuksella. Olimme aluksi ihmeissämme, mistä on kyse, sillä mediassa uutisoitiin jatkuvasti, että autojen määrä vähenee. Tosiasiassahan näin ei ole käynyt, vaan henkilöautoja on jopa entistä enemmän, Wadén sanoo.

Pysäköintilaitoksista autopaikan vuokraavat ihmiset ovat Wadénin mukaan usein asunnonostoaikeissa. He ovat valmiita vuokraamaan autopaikan hieman kauempaakin kotiovelta siitä yksinkertaisesta syystä, että taloyhtiöissä paikkoja ei riitä kaikille. Lisäksi Espoosta löytyy alueita, joilla tienvarsipysäköinti on maksullista tai kokonaan kielletty.

– Joskus toki ihmetyttää, että ihmiset ovat valmiita laittamaan jopa 600 000 euroa uuteen asuntoon, mutta asuntokaupan ratkaisee se, saako pysäköintipaikan vuokrattua 90 eurolla kuussa. Mutta yleensä ihmiset ovat erittäin kiitollisia, kun kuulevat, että autopaikkoja on tarjolla, Wadén kertoo.

Tyypillisesti ihmiset vuokraavat Wadénin mukaan autopaikkoja, joihin on matkaa joitakin satoja metrejä kotiovelta.

Länsiväylä uutisoi toissa lauantaina, että asuntokaupat tyssäävät yhä useammin siihen, että taloyhtiössä ei riitä autopaikkaa asunnon potentiaaliselle ostajalle (LV 17.8.). Juttuun haastatellut kiinteistönvälittäjät kertoivat, että syynä ilmiöön on kadunvarsipysäköinnin muuttuminen maksulliseksi sekä se, että asuntoja myyvät sijoittajat eivät ole asuntoa ostaessaan havahtuneet siihen, miten tärkeä oma autopaikka monelle on.

Myös Wadén valittelee pysäköintipaikkojen niukkuutta joillakin Espoon alueilla.

Hän pitää pysäköinnin keskittymistä pysäköintilaitoksiin kuitenkin järkevänä kehityksenä pitkällä aikavälillä.

– Pysäköintilaitokset ovat kaupunkikuvan tiivistymisen kannalta hyvä asia. Ne ovat varmasti pidemmän päälle myös tehokkaampi tapa järjestää autojen pysäköinti kuin se, että paikat olisi siroteltu ympäri tienvarsia.

Wadénin mukaan pysäköintilaitosten hinnoittelussa ei voida käyttää ryöstöhintoja. Mikäli hinnat ovat liian kovat, jäävät kalliit laitokset vähälle käytölle. Työmatkaliikenteen vähentyminen korona-aikana voimisti tätä ilmiötä entisestään.

Tapiola Paikoituksen perinteiset pysäköintilaitokset ympäri Espoota ja pääkaupunkiseutua ovat varsin suosittuja.

– Meillä on yhteensä 6 500 vuokrattavaa parkkipaikkaa pääkaupunkiseudulla. Suurin yksittäinen laitos on Tapiolan Urheilupuistoon 2017 valmistunut 800 auton laitos. Vuokrattavissa paikoissa on myös sen verran kiertoa, että paikkoja tulee tarjolle koko ajan, sanoo Wadén.

Lue myös: Tämä perin arkinen syy tyssäyttää asuntokauppoja yhä useammin Espoossa – halutunkin alueen asunto voi jäädä myymättä ja sijoittajat kärsivät