Ylilääkärin mukaan ruuhkat johtuvat hoitajapulasta. Kriittiset potilaat kyetään hänen mukaansa hoitamaan.
Hoitajapula on johtanut poikkeuksellisiin ruuhkiin Jorvin yhteispäivystyksessä.
– Kyllähän tämä on ollut henkilökunnalle poikkeuksellisen raskasta. Ei varmaan ihan lähihistoriassa ole näin työllistävää kesää ollut, HUS Akuutin ylilääkäri Kimmo Suojanen kertoo.
Suojasen mukaan kesät ovat päivystykselle aina haastavia, sillä päivystys kuormittuu, kun muut tahot supistavat kesällä toimintaansa.
– Mutta kyllä tämä kesä oli vielä selvästi tavallista raskaampi.
Suurin syy kiireeseen on Suojasen mukaan hoitajapula. Se selittää hänen mukaansa ”95 prosenttia ongelmasta”.
– Se on johtanut koko hoitoketjun ruuhkaantumiseen. Oikein mikään taho ei pysty hoitamaan asioita niin sujuvasti kuin pitäisi. Etenkin hoivakoti- ja vuodeosastopaikkoja on nykytarpeeseen nähden liian vähän, Suojanen kertoo.
– Jos päivystys voisi keskittyä vain akuutisti sairastuneiden alkuhoitoon, pärjäisimme ihan hyvin, mutta kun potilaat eivät pääse eteenpäin vaan jäävät jumiin päivystykseen, päivystys menee tukkoon eikä meillä tahdo olla tilaa uusille potilaille, hän jatkaa.
Miten hoitajapulaa voitaisiin helpottaa?
– Se onkin tuhannen taalan kysymys. Minulla ei ole suoraan sanottuna siihen mitään taikasauvaehdotusta, Suojanen vastaa.
Kun katsoo ihmisiä tuolla, ovat ne aika voipuneita.
Sirpa Väänänen
Se, mihin suuntaan päivystyksen tilanne kehittyy syksyllä, riippuu hänen mukaansa hoitajien saatavuudesta.
Onko tilanne vaarantanut potilaiden turvallisuutta?
– Siinä mielessä ei tarvitse olla peloissaan, että jos tulee jokin akuutisti vakava sairaus tai hengenvaarallinen kriittinen tila, ne priorisoidaan aina. Ne hoidetaan tapahtui mitä tahansa, mutta kun me joudumme priorisoimaan, kaikki muu kärsii.
Suojasen mukaan päivystyksessä voi joutua odottamaan pitkiäkin aikoja, jos asia ei ole ihan kiireellinen.
– Voi joutua odottamaan jopa useita päiviä, että pääsee vuodeosastolle. Päivystys ei ole mikään viihtyisä paikka odottaa, koska päivystystä ei ole suunniteltu siihen, että täällä vietetään monta päivää.
Jorvin yhteispäivystyksen kävijöillä on erilaisia kokemuksia päivystyksen toiminnasta.
Espoolainen Sirpa Väänänen istuu rollaattorissa päivystyksen sisäänkäynnillä. Hän kertoo, että joutui soittamaan ambulanssin, kun tuntui, ettei henki enää kulje.
– Minulla on tuo keuhkoahtauma niin paha.
Nyt päivystyksessä on vierähtänyt neljä ja puoli tuntia.
– Mutta makuupaikka on sentään, mutta se vaatii sen, että ambulanssi tuo, hän kertoo.
Väänäsen mukaan päivystyksessä on ollut pitkät jonot niin kauan kuin hän muistaa.
– Tämä on ollut aina tätä, mitä minä olen ollut täällä. Tämä ei ole poikkeus.
– Kun katsoo ihmisiä tuolla, ovat ne aika voipuneita.
Nimettömänä pysyttelevä kirkkonummelainen nainen kertoo, että hänellä on päivystyksestä hyviä kokemuksia. Hän on joutunut käyttämään päivystystä lyhyen ajan sisällä kolme kertaa.
– Ja aina olen saanut täällä hyvää hoitoa. Suosittelen. Nopea, ja nuoret pätevät lääkärit, hän kiittelee.
Nainen kertoo päässeensä lääkäriin noin tunnissa. Henkilökunta pahoittelee hänen mukaansa odottamista.
– He pyytävät aina anteeksi, mutta ei se ole heidän vikansa. Se on tämän systeemin vika.