Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Näin Jukka, 70, on varmistaa, että sähköauton lataus onnistuu aina – "Alkuun oli kyllä aika paljon ihmettelemistä"

Helsinkiin tulee 100 uutta latauspaikkaa. Kilpailutus uusista sähköautopaikoista ratkeaa näinä viikkoina.

Jukka Noponen, 70, osti ensimmäisen sähköautonsa kaksi vuotta sitten.

– Lataan usein kauppareissujen aikana markettien parkkipakoilla, koska siellä paikkoja on runsaasti, sekä omalla parkkipaikalla, mökillä ja kahtena kesänä ympäri Saksaa ja Ranskaa.

Noposen mielestä latausverkosto Helsingissä on tällä hetkellä melko hyvä.

Hänellä on iso nippu latauskortteja, jotka käyvät eri pisteissä. Lisäksi auton tietokoneen sovellus näyttää, mistä paikkoja löytyy.

– Alkuun oli kyllä aika paljon ihmettelemistä. Nyt voi jo luottaa, että paikka löytyy aina.

Tukkutorin edessä Työpajankadulla sijaitsevista Helenin latauspaikoista toinen on tällä kertaa vapaana.

– Nyt kävi tuuri. Markettien paikat ovat tavallisesti nopeampia, nämä ovat hitaampia. Puoli tuntia usein riittää ja akku on täysi.

Helsingin julkisten sähköautopaikkojen määrä kasvaa lähivuosina. Niitä rakennetaan katujen varsille.

Alkuun oli kyllä aika paljon ihmettelemistä.

– Se on osa Helsingin uutta pysäköintipolitiikkaa. Latauspaikkoja tarvitaan. Se on selvä, sanoo Helsingin kaupungin projektipäällikkö Mikko Lehtonen.

Helsinki on saamassa ensi vuoden loppuun mennessä sata latauspaikkaa lisää autoille ja reilut kymmenen paikkaa takseille.

– Paikkoja suunnataan kantakaupunkiin, koska siellä tarve on suurin, kuten myös Lauttasaaressa ja Töölössä. Esikaupungeissa sen sijaan piha- ja pysäköintialueille pystytään usein toteuttamaan latausasemia.

Helsingissä on tällä hetkellä noin sata yleistä sähköauton latauspaikkaa kadunvarsilla. Ne ovat vain murto-osa Helsingin kaikista latauspaikoista.

– Olemme arvioineet, että noin kymmenen prosenttia on julkisia latauspaikkoja. Loput 90 prosenttia on yksityisiä tai puolijulkisia, kuten Oopperan pysäköintilaitos tai huoltoasemat, Lehtonen sanoo.

Lisäksi osalla taloyhtiöistä on jo omia latauspaikkoja tonteillaan.

Kaupungin tavoitteena on olla hiilineutraali vuoteen 2030 mennessä.

– Silloin polttomoottoriautoja ei varmasti ole vielä kielletty, mutta sähkö- ja hybridiautojen määrä on varmasti jo niitä suurempi.

Suomessa myytävien täyssähköautojen ja ladattavien hybrideiden ensirekisteröinnit kasvoivat viime vuoden joulukuussa 44 prosenttia. Kasvu edellisvuoteen verrattuna oli 172 prosenttia.

Kaupungin latauspaikkojen kilpailutuksen edellisen kerran 2019 voittaneella Helenillä on Helsingissä yhteensä reilut 200 latauspaikkaa. Paikat ovat julkisia kadunvarsipaikkoja, liityntäpysäköinti- tai liikuntapaikkojen pysäköintialueita.

Helen ilmoitti muutama viikko sitten nostavansa perussähkön hintaa 23,21 senttiin kilowattitunnilta lokakuun alusta.

Kantakaupungin ykkösalueella kahden tunnin lataaminen 11 kilowatin latausteholla maksaa nyt 7,30 euroa. Lokakuun alusta hinta nousee 9,06 euroon. Yöaikaan vastaava hinta on nyt 5,50 euroa, myöhemmin 7,04 euroa.

Sähköauton lataaminen on halvinta yöaikaan.

– Kello 21 jälkeen ei tarvitse maksaa tuntiperusteista maksua, toteaa Helenin tuoteryhmäpäällikkö Heikki Saarilampi.

Latauksen hinta on 0,25 euroa kilowattitunnilta ilman erillistä aikaveloitusta. Yölataaminen on voimassa kello 21–7. Liityntäpysäköinnissä, pika- ja suurteholatauksessa erillistä yöhinnoittelua ei ole käytössä.