Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Hehkutetusta kaupunginosasta tuli liikenteen villi länsi Helsingissä – ratikkakuskitkin kaahaavat kovaa ylinopeutta

Poliisi on joutunut puuttumaan raitiovaunujen nopeuksiin Helsingissä.

Poliisi sakotti syyskuun alussa raitiovaunulla kaahannutta kuljettajaa, joka ei väistänyt suojatien ylittäjiä, vaan tööttäsi heille torvella Jätkäsaaren Välimerenkadulla.

Heinäkuussa poliisi mittasi raitiovaunulle lähes 20 kilometrin ylinopeuden Tyynenmerenkadulla. Tuolloin kuljettajaa ei tosin sakotettu, koska yksin olleella poliisilla ei ollut mahdollisuutta lähteä turvallisesti ratikan perään.

Raitiovaunujen nopeus herättääkin nyt paljon huolta Jätkäsaaressa. Hehkutettu kaupunginosa on saanut paljon uusia asukkaita viime vuosina, ja myös liikenne on lisääntynyt.

1-vuotiasta Viviania vaunuissa kuljettava Joel Teräväinen, 33, pitää Tyynenmerenkadun suojateitä todellisina vaaranpaikkoina.

– Koskaan ei ole kolahtanut, mutta pari kertaa olen perääntynyt vaunujen kanssa suojatieltä, kun kuljettaja on tullut liian kovaa. Ratikat kiihdyttävät Tyynenmerenkadun alussa ja olettavat, että jalankulkijat väistävät. Olen huolestunut syksystä, kun tulee aamupakkasia ja liukkaita lehtiä, Teräväinen sanoo Länsiväylän sisarlehden Helsingin Uutisten haastattelussa.

Teräväinen on kiinnittänyt huomiota raitiovaunujen vaaralliseen ajotapaan myös Ullanlinnassa.

– Ammattikuljettajien pitäisi pystyä ennakoimaan mäkiä paremmin, eikä paahtaa suorilla. Bussin kuljettajat tuntuvat ajavan paremmin, mutta kaarteissa he joskus olettavat, että autoilija väistää.

Asialle pitäisi oikeasti tehdä jotain.

Pirjo Niemelän, 70, mielestä ratikat ajavat välillä pelottavan lujaa.

– Asialle pitäisi oikeasti tehdä jotain. Välillä kyydissä joutuu pitämään tosissaan kiinni kaiteesta. Kun istuu takana, niin tuntuu että lentää. Täällä asuu paljon lapsiperheitä. Olen huolestunut yksin kouluun menevien lasten turvallisuudesta.

Kari Salmisen, 75, mielestä raitiovaunun kuljettajat noudattavat liikennesääntöjä yleensä hyvin.

– Mutkissa nopeudet voivat tuntua kovilta. Joskus olen nähnyt punaisia päin ajavia. Mannerheimintiellä on pitkä suora, jossa otetaan vauhtia eikä hiljennetä tarpeeksi suojatien kohdalla.

Poliisista kerrotaan, että muihin alueisiin verrattuna etenkin Jätkäsaaresta tulee tällä hetkellä huomattava määrä valvontapyyntöjä.

– Poliisin pyydetään puuttuvan jalkakäytäviä ja pyöräteitä pitkin autoileviin, sanoo ylikonstaapeli Juha Karppila.

Viime viikon keskiviikkona poliisi valvoi sekä raitiovaunujen että autojen nopeuksia. Huomiota kiinnitettiin myös suojatiesääntöihin.

Tunnin valvonnan aikana poliisi nappasi yhden rattijuopon ja antoi kaksi ylinopeussakkoa. Liikennevirhemaksuja tuli viisi. Yksi raitiovaunun kuljettaja sai huomautuksen nopeudestaan.

Pitkät suorat ja pysäkkivälit saattavat olla poliisin mukaan yksi syy raitiovaunujen nopeuksiin.

Raitiovaununkuljettajia sakotetaan ylinopeuksista kuitenkin hyvin harvoin.

– Syyskuussa annettu sakko oli hyvä varoitus muille raitiovaunun kuljettajille. Tieto siitä leviää muillekin. Tämä on hedelmällinen maaperä ottaa opiksi, Karppila sanoo.

Yksi liikennevalvonnassa mukana olevista poliiseista muistelee, että suurin hänen Jätkäsaaressa kohtaamansa auton nopeus on ollut 90 kilometriä tunnissa.

– Tyynenmerenkadulla on 30 km/h nopeusrajoitus. Se oli tällainen samanlainen arkipäivä, kun auto tuli satamasta päin. Tässä ajetaan jatkuvasti 50– 60 km/h. Yleensä tilannetta selitetään 'typeränä tekona, jota tuli vain kokeiltua', poliisi sanoo.

64-vuotias Markku uskoo, että poliisin läsnäolo on vaikuttanut liikenneturvallisuuteen.

– En ole törmännyt enää viime aikoina ongelmiin. Äskenkin satamasta tullut rekka antoi suojatien kohdalla minulle tietä. Asiat ovat muuttuneet positiiviseen suuntaan. Joskus autojonoja on täällä tosin niin paljon, ettei suojateitä jätetä vapaiksi.