Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Espoo korottamassa katujen kunnossapidon määrärahaa – Estääkö 1,5 miljoonaa euroa uuden lumikatastrofin?

Monen espoolaisen muistissa lienee viime talven aurauskatastrofi. Poikkeuksellinen sää aiheutti viivästyksiä aurauksessa ja muussa katujen kunnossapidossa, sekä palautetulvan kaupungille.

Lumivalleista kärsittiin erityisesti pienemmillä asuin- ja tonttikaduilla, jotka hoidetaan kunnossapitoluokituksen mukaisesti pääkatujen jälkeen.

Länsiväylä kertoi esimerkiksi 79-vuotiaasta Leila Lahtisesta, joka jäi helmikuussa jumiin kotiinsa useiksi vuorokausiksi, koska ei uskaltanut liikkua kotikadullaan jalan eikä autolla (LV verkko 15.2.2022).

Lue myös:

Leila Lahtinen, 79, on jumissa omassa kodissaan Espoossa – "En ole kahteen viikkoon uskaltanut lähteä autolla minnekään"

Ongelmat johtuivat paitsi poikkeuksellisesta talvesta, myös katujen kunnossapidon budjetista, joka on Espoossa jo vuosia mitoitettu vähälumisempien talvien mukaan. Viime talven olosuhteisiin summa ei riittänyt.

– Nyt on nähty, että tällaisena talvena se ei riittänyt niin hyvään palvelutasoon kuin olisimme halunneet, totesi Espoon kaupunkitekniikan johtaja Harri Tanska Länsiväylän haastattelussa viime keväänä (LV 30.3.2022)

Kunnossapidon määrärahat eivät myöskään ole seuranneet kaupungin rajua kasvua, joka on lisännyt huollettavien katukilometrien määrää. Virkamiesarvion mukaan kunnossapidon määrärahoihin tarvittaisiin noin 3–5 miljoonan euron lisäys, jotta vajetta saataisiin kurottua umpeen.

Lue myös:

Nyt selvisi syy Espoon liukkaisiin ja kuoppaisiin katuihin – "Ei riittänyt niin hyvään palvelutasoon kuin olisimme halunneet"

Espoon kaupungilla valmistaudutaan nyt ensi vuoden talousarviosta päättämiseen. Katujen kunnossapitoon on esityksen mukaan tulossa 1,5 miljoonan euron korotus. Lisäksi kalustohankinnan määrärahaan on esitetty 0,5 miljoonan euron korotusta vuosille 2023 ja 2024. Sillä katettaisiin ikääntyvän ajoneuvokaluston uusimisia.

Tekninen lautakunta hyväksyi esityksen yksimielisesti. Lopullisesti talousarviosta päättää kaupunginvaltuusto joulukuussa.

– Parempaan suuntaan on menty, mutta ei se ole oikeassa suhteessa kaupungin nopeaan kasvuun, sanoo teknisen lautakunnan puheenjohtaja Simo Grönroos (ps.).

Vältetäänkö 1,5 miljoonan euron määrärahojen lisäyksellä viime talven katastrofi?

– Viime talvi oli äärimmäisen luminen, ensi talvi ei välttämättä ole samanlainen. Mutta varmasti ollaan äärirajoilla, jos näin on, Grönroos kommentoi.

Katujen kunnossapidosta vastaavan Espoon kaupunkitekniikan johtaja Harri Tanska on samoilla linjoilla.

– Viime talven kaltaisia olosuhteita ei ole ollut miesmuistiin, ja meidän miesmuisti kaupunkitekniikassa yltää noin 40 vuotta taaksepäin. Nyt tiedämme asioita, joita voimme tehdä paremmin, mutta riittääkö se siihen, että kaikki olisivat tyytyväisiä, se on hyvä kysymys.

Tanskan mukaan kunnossapidon määrärahan 1,5 miljoonan euron lisäyksellä saadaan parannettua asioita.

– Haaste on enemmänkin se, mitä kaikkea ehdimme tehdä ennen talvea. Suunnitteilla on sekä nopeita, ensi talvena toteutettavia toimenpiteitä, että pidemmällä aikavälillä toteutuvia asioita.

Tanska kertoo, että konkreettisina toimenpiteinä sekä kaupungin omien että ostopalvelukoneiden määrää lisätään. Myös henkilöstöä tarvitaan lisää pidentämään koneiden päivittäistä käyttöaikaa ja auraukseen jälkeisiin viimeistelytöihin. Huoltoa kehitetään niin, ettei kaupungin omien koneiden tarvitse seisoa huoltoa odottamassa.

Aurausta hidastavia tekijöitä vähennetään monin keinoin, muun muassa pysäköintirajoituksilla.

– Kriittisimmille kaduille, joilla pysäköidyt autot haittaavat aurausta, on suunnitteilla pysäköintirajoituksia. Tilapäisiä lumenkasauspaikkoja lisätään auraustyön nopeuttamiseksi.