Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Länsiväylä voi kaventua rajusti, ja myös tunnelointi on esillä – Helsinki ei luovuta suunnitelmistaan

Helsingin kaupunki kaavailee Länsiväylän ja sen ympäristön radikaaliakin uudistamista. Lännen valtasuoni on mahdollista muuttaa bulevardiksi, jonka äärelle mahtuisi paljon uusia asuntoja.

Toisessa vaihtoehdossa liikenne vietäisiin maan alle, mikä vapauttaisi koko Lauttasaaren pohjoisrannan uudisrakentamiseen merinäköaloineen.

Länsiväylä on aiemmin kertonut Helsingin kaupungin suunnitelmista, jotka ovat saaneet osakseen arvostelua Espoossa ja kehyskunnissa.

Korkein hallinto-oikeus tyrmäsi Helsingin aiemmat suunnitelmat vuonna 2018. Nyt kaupunki vie suunnitelmia eteenpäin uusilla ehdotuksilla.

Lue aiempi juttu: Helsinki ei anna periksi: Länsiväylän muuttaminen bulevardiksi jälleen esille

Helsingin suunnitelmissa Lauttasaareen hahmotellaan myös raitiotietä.

Länsiväylän ja Lauttasaaren lisäksi uudistaminen koskee Koivusaarta ja Salmisaarta.

Alueesta on laadittu neljä tulevaisuuden skenaariota, jotka eroavat toisistaan lähinnä Länsiväylän ratkaisun, sallitun ajonopeuden ja maankäytön muutosalueiden laajuuden suhteen.

Vaihtoehdoille on yhteistä, että Koivusaari rakennetaan suunnitellun mukaisesti ja että Katajaharjun eritasoliittymä poistuu.

Lähtökohtana on myös, että Länsisatamasta rakennetaan satamatunneli Länsiväylälle.

Skenaariot ovat esillä kartta.hel.fi - palvelussa ja niistä on tarkoitus valita osia ja ratkaisuja kaavaluonnoksen pohjaksi ja kehittää niitä edelleen.

Johtopäätökset etenevät Helsingin kaupunkiympäristölautakuntaan ensi keväänä.