Nastarengaskielto astui voimaan osassa Helsingin Lönnrotinkatua viime viikolla. Kielto käsittää Mannerheimintien ja Hietalahdenkadun välisen osuuden noin 900 metrin pituudelta ja osoitetaan liikennemerkein.
Helsingin kaupungilla on tavoitteena, että autoilijat vaihtaisivat nastat kitkoihin, jotta ilmanlaatu paranisi ja tiemelu vähenisi.
– Nastarenkaiden osuutta seurataan asfalttiin sahatulla kuulohavaintoihin perustuvalla teknologialla. Teknologia tunnistaa nastat niistä syntyvän rahinan perusteella, kun autot ajavat ilmaisimen yli. Innofreaks-niminen yritys on toimittanut teknologian. Lönkalla on yksi tällainen laite, kertoo liikenneinsinööri Henna Hovi Helsingin kaupungilta.
Liikennevalvontatoiminnon johtaja Dennis Pasterstein kertoi aiemmin, että talven tultua liikkeelle lähdetään pistemäisellä poliisin valvonnalla.
Nastarenkaiden luvattomasta käytöstä voi saada sakot, mutta toisaalta kadun varren kiinteistöille saa ajaa nastoilla. Myös ammattiliikenne kuten taksit on jätetty kiellon ulkopuolelle.
Yksisuuntainen Lönnrotinkatu katu kulkee keskustasta länteen palvellen läpiajoa Pohjoisesplanadilta Ruoholahden suuntaan sekä ajoyhteytenä Kampin ja Punavuoren kaupunginosiin.
Vaihtoehtoinen, noin 300 metriä pidempi läpiajoreitti Ruoholahteen kulkee Mannerheimintien ja Pohjoisen Rautatiekadun kautta. Kampin ja Punavuoren kaupunginosiin vaihtoehtoisena reittinä palvelee Bulevardi, jolloin matka pitenee noin 200 metriä.
Kokeilua on tarkoitus jatkaa Lönnrotinkadulla syksyyn 2025 asti. Kokeilun tavoite on selvittää nastarengaskiellon vaikuttavuutta kitkarenkaiden yleistymiseen ja ilmanlaatuun. Samalla arvioidaan kiellon seurauksia, noudattamista ja tarkoituksenmukaisuutta
Helsingin kaupunki haluaa nostaa kitkarenkaiden osuuden Helsingissä 70 prosenttiin vuonna 2030.