Tunnin junan pohja- ja kalliomittauksia on tehty Lohjalla moottoritien tuntumassa. Uusi rata myötäilisi moottoritien linjaa.
Ohikulkijat ovat saattaneet ihmetellä Turun moottoritien tuntumassa Roution liittymän vieressä viime aikoina tehtyjä kaivauksia. Kaivuita on tehty myös Ahvenalammella Karnaistenkorvessa.
Kaivaukset liittyvät Tunnin juna -hankkeen pohja- ja kalliotutkimuksiin, joita tehdään parhaillaan ratalinjalla useita.
– Ratalinjalla tehdään sekä kalliotutkimuksia, pohjatutkimuksia eri konsulttien toimesta. Myös arkeologisia koekaivauksia tehdään tietyillä alueilla. Valmistuessaan tutkimukset toimitetaan suunnitteluun ja suunnittelijat hyödyntävät näitä eri suunnitteluratkaisujen tekemiseen, selvittää projektijohtaja Annika Salokangas Turun Tunnin Juna Oy:stä.
Koivulanselällä pohjatutkimusten vastuutaho on Suomen GPS-Mittaus Oy, Ahvenalammella kalliotutkimusten vastuutaho on puolestaan Taratest Oy.
Toteutuessaan tuplaisivat Suomen rautatietunneleiden määrän.
– Lähtökohtaisesti kalliotutkimukset palvelevat tunnelisuunnittelua ja pohjatutkimukset radan geotekniikkaa eli sitä, miten rata maastoon perustetaan, Salokangas kertoo.
Espoo–Salo-rataosuudelle on suunniteltu yli 20 rautatietunnelia. Toteutuessaan ne tuplaisivat Salokankaan mukaan Suomen rautatietunneleiden määrän.
Lohjalla rautatietunnelit on piirretty muun muassa Lehmihaan ja Karnaisten moottoritietunneleiden kohdalle. Ratalinjaushan myötäilee pitkälti moottoritielinjausta.
Tutkimusten käynnistymisestä on Espoo–Salo-rataosuudella kuulutettu Traficomin ilmoitustaululla.
– Tutkimusoikeus on voimassa neljä vuotta kuulutuksesta. Tutkimustöiden tekovaiheessa työnsuorittajien vastuulla on tiedottaa asukkaita ja maanomistajia tehtävien tutkimusten ajankohdista.
Jotta kallio- ja pohjatutkimuksista selvitään mahdollisimman vähäisillä ympäristövahingoilla, tutkimuspisteet tehdään kairaamalla. Lisäksi työkohteiden toimijat suunnittelevat reittinsä ennakkoon.
Suunnittelijat varmistavat ratalinjan ratkaisut ratasuunnitelmassa, jonka tarkoitus on valmistua teknisin osin vuoden 2023 loppupuolella. Sen jälkeen suunnitelmat asetetaan nähtäville, jolloin asukkaiden ja maanomistajien on mahdollisuus niitä kommentoida.
Radan rakentamissuunnittelu, rakentaminen ja käyttöönotto ajoittuvat vuosille 2025–2031.