Espoon Kauklahteen on suunnitteilla vehreä ja kaupunkimainen Lasihytin alue, jonka suunnittelu etenee. Pääosin rantaradan eteläpuolelle sijoittuva uusi alue yhdistyy vanhaan Kauklahden keskusta-alueeseen. Uusi joukkoliikenneterminaali parantaa Espoon kaupungin tiedotteen mukaan koko alueen bussi- ja junaliikenteen vaihtoyhteyksiä.
Tarkistettu asemakaava- ja asemakaavan muutosehdotus etenee seuraavaksi hyväksymisvaiheeseen.
Lasihytin alueen suunnittelussa on huomioitu Kauklahden asemanseudun monipuolinen kehittyminen ja Espoonjoen varren luontoarvojen säilyttäminen. Tulevaisuudessa Lasihytin alueella asuu noin 4 000 uutta asukasta.
Radan eteläpuolinen alue on pääosin teollisuusaluetta, jonka halki virtaa Espoonjoki.
– Espoonjokilaakso on merkittävä osa alueen kulttuuriperintöä. Joen ympäristö on nykyään pusikkoinen ja osin aidattu, mutta tulevaisuudessa jokiuoman ympärille rakentuu viihtyisää ja saavutettavaa tilaa kaupunkilaisille, kertoo Espoon kaupunkisuunnittelukeskuksen arkkitehti Sonja Sahlsten kommentoi tiedotteessa.
Alue muuttuu tiiviiksi keskustamaiseksi alueeksi, jossa joen molemmin puolin on asumista, puistoalueita ja ulkoilureittejä sekä julkisia ja kaupallisia palveluja.
– Kauklahden vanhan keskustan ja uuden urbaanin rakentamisen yhteensovittaminen on ohjannut suunnittelua. Kylämäisiä piirteitä on korostettu esimerkiksi julkisivumateriaaleilla, sijoittamalla liiketiloja katutasoon ja suunnittelemalla erilaisia reittejä ja aukioita talojen väliin.
Kaava-alueelle on suunniteltu 16 kerrostalokorttelia sekä pientaloja.. (LV 29.9.21)
Lue myös: Teollisuuskeskittymä muuttuu asuinalueeksi Kauklahdessa – Sato teki sopimuksen kolmesta tontista

Kauklahden asema ympäristöineen radan pohjoispuolella on vanhaa kulttuuriympäristöä. Suunnittelussa on tiedotteen mukaan huomioitu kulttuurihistoriallisesti arvokkaiden vanhojen rakennusten suojelu, ja esimerkiksi vanha asemarakennus ja tavaramakasiini suojellaan.
Kauklahden asukasmäärä on viime vuosina kasvanut ja Lasihytin alueen myötä kestävälle liikkumiselle on yhä enemmän tarvetta.
Radan eteläpuolelle on suunniteltu uusi joukkoliikenneterminaali, joka parantaa bussien ja junien vaihtoyhteyksiä, kerrotaan tiedotteessa Terminaalin viereen on lisätty liityntäpysäköintipaikkoja. Lisäksi junien pysähtymispaikan kohdalle on suunnitteilla uusi alikulku yhdistämään uutta Lasihytin aluetta, joukkoliikenneterminaalia, liityntäpysäköintiä ja pohjoispuolen Kauppamäkeä toisiinsa.
Kaupunkiradan ulottaminen Kauklahteen sujuvoittaa tulevaisuudessa alueen asukkaiden liikkumista entisestään.
Syksyllä 2021 nähtävillä ollutta kaavaehdotusta on nyt tiedotteen mukaan tarkistettu ja muutettu siitä annettujen lausuntojen ja muistutusten perusteella. Espoon kaupunkisuunnittelulautakunta käsittelee kaavan hyväksymistä kokouksessaan 26.10.2022, ja sen jälkeen kaavaehdotus etenee kaupunginhallituksen kautta valtuuston hyväksyttäväksi.
Juttua muokattu 20.10. klo 9.15. Poistettu kohta, jossa mainitaan, että kaavamääräys ohjaa asuntojen kokoa. Määräys oli kaavassa lautakunnalle esitetyssä ehdotuksessa vuosi sitten, mutta se poistettiin ehdotuksen käsittelyn yhteydessä.