Koneen tehtaalla valmistetaan uudenlaisia huipputuotteita: moniaistillisia elämyshissejä.
Hissillä matkustaminen voi olla paljon muutakin kuin omien jalkaterien tuijottelua, uskoo Koneen Digital Experience -tuotekehitystiimiin kuuluva Kai Helminen.
Helminen on tiimeineen kehitellyt Koneen uudenlaista huipputuotetta: moniaistillista, digitaalisuuteen nojaavaa niin sanottua elämyshissiä, jonka sisältä löytyvät muun muassa äänentoistojärjestelmä, valoseinät ja suuret peilinäytöt.
– Tuotteissamme perushissi eli raakakori on ennallaan. Me olemme kuitenkin uudistaneet käyttäjärajapinnan, jonka myötä hissistä löytyy valopintoja, näyttöjä, valotehosteita ja äänentoistoa. Tuotteemme toimivat parhaiten kohteissa, joissa on pidempi ajomatka, jolloin hississä oloaikaa on vähän enemmän.
Ja jotta aistikokemus olisi jatkossa entistäkin monipuolisempi, on parhaillaan kehittelyn alla tuoksutusjärjestelmä, jonka on määrä olla valmis ensi vuonna.
– Tuoksupuoli on jo olemassa, mutta sen tuotekehitys on vielä kesken. Meillä on parhaillaan prototyyppi, jonka avulla testaamme parhaillaan muun muassa sitä, mikä on oikea määrä tuoksulle, Helminen kertoo.
Elämyshisseissä käytetään Helmisen mukaan älykästä, ohjelmoitavaa tekniikkaa. Hisseihin voidaan ohjelmoida erilaista sisältöä tiettyjen ehtojen mukaan.
Nämä ovat sellaisia tuotteita, jotka pitää itse kokea.
Kai Helminen
– Hississä voi olla erilainen teema esimerkiksi kellonajan tai kerroksen mukaan. Tulevaisuudessa voimme tehdä jopa niin, että teema muuttuu sen perusteella, minkä väriset vaatteet hissiin menevällä ihmisellä on, Helminen kertoo.
– Se, mitä näytöllä näytetään, vaikuttaa koko korin sisustukseen. Tällä siis saavutetaan se, että hissi saadaan näyttämään erilaiselta ilman, että sen sisustuksia pitää konkreettisesti irrottaa ja vaihtaa.
Uutuustuotteiden päämarkkinakohde on ollut Lähi-itä, mutta Helmisen mukaan myös Helsinkiin on kahteen kohteeseen tulossa elämyshissit ensi vuoden aikana.
Helminen uskoo, että markkinat laajenevat, kun tietous hisseistä lisääntyy.
– Nämä ovat kuitenkin sellaisia tuotteita, jotka pitää itse kokea. Yhtenä haasteena onkin ollut saada ihmisiä vierailemaan täällä meidän showroomissa, Helminen sanoo.
Tähän mennessä elämyshissejä on myyty lähes 200 kappaletta. Myös tuoksutusjärjestelmää on ehditty jo myydä, vaikkei se ole vielä edes virallisesti Koneen listoilla, Helminen mainitsee.
Alihankintaketjuun kuuluu pääosin eurooppalaisia yhteistyökumppaneita, mutta elämyshissien lopullinen valmistus tapahtuu Hyvinkäällä käsityönä.
– Vastaanotto elämyshissejä kohtaan on ollut hyvä. Isoista asiakkaista kiinnostuneita ovat olleet muun muassa kansainväliset varustamot ja hotelliketjut sekä ranskalainen muotialan ikoni, Helminen luettelee.
Helminen uskoo, että etenkin näytöt tulevat jatkossa yleistymään hisseissä. Sen lisäksi esimerkiksi vuorokauden ajat tullaan mahdollisesti huomioimaan entistä enemmän.
– Uskon, että liki kaikissa hisseissä tulee olemaan jonkinlainen näyttö, iso tai pieni. Hissi tulee myös elämään käyttäjänsä päivän rytmissä mukana. Näin ollen mukautuva valaistus ja energiansäästöteknologia ovat tietysti hyvin tärkeitä asioita, hän toteaa.
Tämä juttu on julkaistu aiemmin Aamupostissa.