Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Katso uudet havainnekuvat: Näin uusi oikorata sukeltaisi pitkään tunneliin Kehä III:n alitse – radan hinta 3 miljardia

Radan hyötysuhde ei ole hyvä, mutta se toisi useita uusia asemia.

Uusi oikorata Espoosta Saloon ja nykyistä nopeampi junayhteys Helsinki–Turku-välille ovat jälleen arvioitavana. Hankkeen tuorein yleissuunnitelma on kansalaisten nähtävillä ja kommentoitavissa.

Suomessa on menossa kolme jättimäistä ratahanketta. Helsingin ja Tampereen osuudella etsitään vielä linjausta nopealle Suomi-rata-hankkeelle ja Helsingistä itään päin oleva Itärata-hanke on alkutekijöissään.

Sen sijaan Helsinki–Turku-välin yhteys – markkinointinimeltään Tunnin juna – on suunnittelupöydällä hyvin pitkällä. Yleissuunnitelmaa on hiottu pari vuotta. Nyt nähtävillä olevassa versiossa ovat tarkasti asemien paikat, tunnelit ja sillat.

Viimeisen vaiheen ratasuunnitelmaa tehdään parhaillaan ja se valmistuu ensi vuonna. Samoin kaikissa radanvarren kunnissa ja kaupungeissa on kaavoitus käynnissä. Hanke pitäisi olla kypsä päätöksentekoon 2025 lopulla, ja rata voisi olla valmis 10 vuoden kuluttua. Toistaiseksi rakentamispäätöstä ei ole.

Espoo–Salo-oikoradan ja Salo–Turku-lisäraiteiden kannattavuuslaskelmat eivät ole hyvät. Oikoradan hyötykustannussuhde on laskelmien mukaan vain 0,54, kun sen pitäisi olla 1 tai enemmän.

Laskemissa ovat mukana kuitenkin vain liikenteen tuomat säästöt. Sitä ei ole huomioitu, että oikorata toisi junaliikenteen ulottuville isoja rakentamisalueita Espoossa, Kirkkonummella, Vihdissä ja Lohjalla, joihin liikennöitäisiin lähijunilla.

Uusi junayhteys maksaisi nykyarvion mukaan 3 miljardia euroa. Helsingin ja Turun välillä kaukojunien matka-aika nopeutuisi noin puoli tuntia ja olisi 1 tunti 15 minuuttia.

Tunnin juna -hanke vaatii myös Leppävaara–Kauklahti-kaupunkiradan rakentamisen, johon on määrä päästä alkavana talvena.

Uusi oikorata erkanee suunnitelmien mukaan rantaradalta Espoon keskuksen jälkeen ja sukeltaa heti alkuun 1,2 kilometrin tunneliin Kehä III:n alitse.

Myntinmäessä, johon voidaan rakentaa asema, jos joskus niin päätetään, on noin 0,5 kilometrin tunneli, samoin Kolmirannassa lähellä Kirkkonummen rajaa. Seuraavat tunnelit ovat Vihdissä.

Ratalinja ylittää Turunväylän Ämmässuon liittymän kohdalla, johon on suunniteltu Histan asema. Espoo on suunnitellut Histaan uutta kaupunginosaa, jonka toteutuminen vaati oikoradan rakentamispäätöksen.

Rata jatkaa Histasta moottoritien pohjoislaidalla Veikkolaan ja Nummelaan, joihin on suunniteltu lähiliikenteen asemat. Seuraava asema on Lohjan pohjoisosissa Lempolassa moottoritien lähellä.

Kokonaan uutta rataa pitäisi rakentaa 95 kilometriä. Uusia siltoja tarvittaisiin 110 ja tunneleita 23.

Ratahankkeen suunnitelmat ovat kuukauden nähtävillä Väyläviraston verkkosivuilla.