Metrotunnelit pestään jatkossa entistä tehokkaammalla tunnelipesukoneella, kertoo metroa liikennöivä Kaupunkiliikenne Oy.
Länsimetron jatkeen avautuessa 3. joulukuuta metrotunnelin kilometrimäärä nelinkertaistuu. Kaupunkiliikenne Oy on hankkinut uuden tunnelipesukoneen, jonka toimitti VR Fleet Care.
Metrotunnelit pestään molempiin suuntiin kerran vuodessa ja työ kestää noin kaksi kuukautta.
– Uudella koneella voidaan pestä tunnelia yhden yövuoron aikana parhaimmillaan noin kaksi kilometriä, kertoo tiedotteessa hankintainsinööri Jaakko Laurila Kaupunkiliikenteen kunnossapitoyksiköstä.
Tunnelipesukoneella pystytään pesemään kaikki metron kiinteät tunnelipinnat, kuten seinät, palo-ovet, katot, raiteet, vaihdevirtapiirikotelo ja pelastustasot.
Pölyn kertyminen vääriin paikkoihin vaikuttaa ilmanlaatuun, mutta voi aiheuttaa myös oikosulun riskin, sillä metrotunneleissa on teknisiä laitteita, kuten liikenteenohjauslaitteita, sensoreita ja kameroita. Tunnelin puhtaanapito parantaa siten myös turvallisuutta sekä radan ja kaluston kestävyyttä.
Uuden tunnelipesukoneen Kaupunkiliikenteelle toimitti VR FleetCare. Mukana suunnittelussa olivat yhteistyökumppanit Citec ja Suomen Ekopesu.
Rakennustyöt tehtiin VR Fleet Caren Pieksämäen konepajalla.
Nyt käyttöönotettu tunnelinpesulaitteisto on rakennettu 2-akselisen tavaravaunun päälle. Metrotunnelin pesulaitteen runko perustuu modifioituun tavaravaunuun, ja pesulaitetta operoidaan kameroilla varustetusta hytistä. Laite on varustettu paloposteista täytettävällä 11 kuution vesisäiliöllä ja jopa kuuden metrin korkeuteen yltävällä pesusuuttimella, jonka pumput toimivat dieselgeneraattorilla.