Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Läntisen Espoon bussiliikenne mullistuu helmikuussa: useat linjat ajavat jatkossa Espoonlahteen

Kivenlahden metron liikennöinti alkaa 3. joulukuuta. Bussiliikenteessä muutokset tapahtuvat 6. helmikuuta.

Metrojatkeen avautuminen vaikuttaa myös läntisen Espoon muuhun joukkoliikenteeseen.

Kun Kivenlahden metron liikenne joulukuun 3. päivä käynnistyy, liityntäliikenteen bussilinjat sekä Länsiväylää Kamppiin ajavat suorat bussilinjat jatkavat vielä hetken aikaa entisellään.

Bussiliikenteessä siirtymä uuteen metroaikaan tapahtuu vasta maanantaina 6. helmikuuta. Tuolloin metron liityntäliikenteeseen tulee isoja muutoksia.

Myös suorat linjat lakkaavat sellaisenaan. Tilalle tulee kuitenkin kaksi uutta suoraa linjaa.

– Taloudellisesti nykyisten suorien linjojen ajaminen metron rinnalla ei olisi ollut mahdollista. Suoria linjoja kuitenkin toivottiin paljon linjastosuunnitelman osallisuustyön yhteydessä. Päädyimme siihen, että ruuhka-aikoihin aamuun ja iltapäivään tulee kaksi suoraan Länsiväylää Kamppiin ajavaa linjaa. Ne palvelevat Saunalahtea ja Olaria sekä niiden lähialueita, selvittää linjastosuunnittelija ja tiiminvetäjä Tero Mertanen HSL:ltä.

Liityntäliikenteessä suurin muutos on se, että osa nykyisin Matinkylän terminaaliin ajavista linjoista siirtyy ajamaan Espoonlahden uuteen bussiterminaaliin. Myös Espoonlahden terminaali avautuu 6. helmikuuta.

Espoon-lahdesta tulee uusiliikenteen solmukohta.”

Tero Mertanen, HSL

Muutos koskee pääasiassa Matinkylän länsipuolen linjoja Suur-Espoonlahden ja Suur-Kauklahden alueella. Tämä lyhentää Mertasen mukaan monien liityntälinjojen ajoaikoja.

Reittimuutosten lisäksi läntisen Espoon alueella perustetaan kokonaan uusia linjoja ja lakkautetaan nykyisiä.

– Espoonlahdesta tulee nyt uusi joukkoliikenteen solmukohta Etelä-Espooseen Tapiolan ja Matinkylän rinnalle. Myös Kivenlahteen tulee pienempi katuterminaali, eli käytännössä bussipysäkkejä kadun varteen. Se otetaan kuitenkin täysipainoisesti käyttöön myöhemmin, Mertanen selvittää.

Matinkylän terminaalin liikenne hiljenee muutoksen myötä huomattavasti.

Kirkkonummen linjat ajavat kuitenkin toistaiseksi edelleen Matinkylään.

– Kirkkonummen kunnan kanssa on sovittu, että liityntäliikenne ajetaan seuraavat noin kaksi vuotta Matinkylään ja sen jälkeen tilannetta arvioidaan uudelleen, Mertanen sanoo.

Kivenlahden metron avautuminen tuo muutoksia myös Espoon poikittaiseen joukkoliikenteeseen. Elokuussa 2023 aloittaa kaksi uutta runkolinjaa, jotka ajavat Espoosta Vantaalle.

Runkolinja 520 kulkee Matinkylästä Kehä II:sta, Turunväylää ja Kehä I:stä Leppävaaraan, josta se jatkaa Uusmäen kautta Vantaan puolelle Myyrmäkeen ja Martinlaaksoon. Linja koukkaa muun muassa Olarin ja Suurpellon kautta.

Runkolinja 530 ajaa Matinkylästä Espoon keskukseen ja sieltä Jorvin, Lippajärven, Lähderannan ja Jupperin kautta edelleen Myyrmäkeen.

– Uudet runkolinjat yhdistävät metron ja junaradan ja kulkevat läpi päivän 10 minuutin välein. Poikittaiset yhteydet, joita Espooseen on toivottu, paranevat näiden myötä ensi syksynä huomattavasti, Mertanen toteaa.

Metrossa on voimassa tänä syksynä käyttöön otettu ruuhka-aikojen harvennettu vuoroväli. Syynä ovat sekä kuljettajapula että koronasta kärsineet matkustajamäärät.Matkustajia on edelleen noin 25 prosenttia vähemmän kuin vuonna 2019.

Kivenlahden metron avautuminen ei vielä tuo tiheämpää vuoroväliä. Mertasen mukaan toiveissa kuitenkin on, että normaaliin vuoroväliin päästäisiin takaisin ensi vuonna.

Tällöin metro liikennöisi ruuhka-aikoina Kivenlahteen viiden minuutin välein.