Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Jos Timo lopettaisi hommansa, olisi edessämme pian roskakaaos – silti kiukkuisia kommenttejakin satelee

Timo Pyrhönen tyhjentää päivän aikana useita satoja roska-astioita. Parasta työssä on sen itsenäisyys.

Timo Pyrhönen hyppää autostaan ulos ja tyhjentää rivakasti roskakatoksen sekajäteastiat jäteauton uumeniin. Saman tempun hän tekee peräti 200–350 kertaa päivässä, riippuen siitä, mitä aluetta hän autollaan kiertää.

Pyrhönen on työskennellyt jäteauton kuljettajana jo lähes 40 vuotta.

– Jotakin hyvää tässä työssä täytyy olla, että tätä on tehnyt näin kauan, hän hymyilee.

Hyvää on työn itsenäisyys. Kun hän aamulla kello kuusi lataa ajotietokoneelleen listan noutopaikoista, on hänellä täysi vapaus päättää, missä järjestyksessä hän reittinsä ajaa.

Kukaan ei myöskään huohota niskaan, kun hän ennen lähtöä tekee ajoonlähtötarkastuksen, eli tarkistaa, että renkaat ovat kiinni ja kunnossa, valot toimivat ja koneessa on öljyä.

– Tässä saa myös ulkoilua ja liikuntaa kivasti, vaikkakin liikunta on vähän yksipuolista.

Työn negatiiviset puolet löytyvät nekin ulkoa.

 Tässä saa myös ulkoilua ja liikuntaa kivasti.

– Onhan se aika tylsää silloin, kun vettä sataa kaatamalla tai kun on paljon lunta. Märässä lumessa roska-astioiden renkaat eivät pyöri, ja astiat muuttuvat todella raskaiksi.

Kiireisin aika on jouluna. Silloin tulee ehdottomasti eniten roskaa.

– Ja lisäksi se on aikaa, jolloin säät saattavat hidastaa työtä.

Ihmiset suhtautuvat isoihin jäteautoihin pääosin ymmärtäväisesti.

Ajoittain joku ei millään jaksaisi odottaa sitä muutamaa minuuttia, jonka jäteauto taloyhtiön pihalla viipyy ja ehkä estää ajon pihaan tai sieltä pois.

Kiukkuinen vaatimus saattaa olla pyyntö siirtää auto heti pois tieltä.

– Olen oppinut suodattamaan ne. Ajattelen sen niin, että ei kenelläkään ole oikeasti niin kiire, paitsi hälytysajoneuvoilla. Jos siirtelisin autoa edestakaisin, en ehtisi hoitaa kaikkia päivän tyhjennyksiä.

Eikä mene kauaakaan, kun eräällä tyhjennyspaikalla jäteauton taakse tulee henkilöauto.

Vaikka auto pääsisi peruuttamalla pois, pyytää apukuski siirtämään jäteautoa, ystävällisesti kylläkin. Pyrhönen ei moiseen lähde. Hän tyhjentää ripeästi kolme jäteastiaa, eikä se vie muutamaa minuuttia enempää.

Jokaiselle lajikkeelle on omat kuskinsa. Pyrhönen ajaa sekajätettä. Jätelajikkeet ovat vuosien saatossa lisääntyneet, ja osassa paikoissa jätekatokset alkavat käydä ahtaiksi. Se hidastaa kuljettajien töitä.

– Joissakin paikoissa voi joutua siirtämään muiden lajikkeiden astioita ensin ulos, että pääsee käsiksi sekajäteastioihin.

Se muuten yllättää, että auton hytissä ei haise miltään.

Tuusulassa työtä paiskiva Pyrhönen kertoo, että kuskit pitävät autojen puhtaudesta hyvää huolta.

– Tosin biojäteautoissa voi kesähelteillä tuoksahtaa aika voimakkaasti, hän myöntää.

Tämä juttu on julkaistu aiemmin Keski-Uusimaassa.