Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Mihin katosi suomalaisten autoilijoiden polttoaineprotesti? – "Tällä hetkellä tuntuu voimattomalta"

Liikenne: Leevi Ruotsalainen pitää edelleen Torviprotestin henkeä yllä. Juuri tällä hetkellä ei ole sen aika, hän sanoo.

Kevät 2022 sai Leevi Ruotsalaiseen ja moneen muuhun liikettä. Polttoaineen kohonneet hinnat saivat aikaan lukuisia protesteja, muun muassa Torviprotesti-tapahtumia ympäri Suomen.

Torviprotestit olivat osa Stop autoilijoiden kuritukselle -kansanliikkeen toimintaa, joka sai alkuvuodesta hyvinkin laajaa valtakunnallista suosiota sosiaalisessa mediassa.

"Oho, diesel onkin nyt kalliimpaa!": rajut hintavaihtelut ihmetyttävät kylmäasemalla Tuusulassa – selvitimme syyn

Sähkön kova hinta ei nitistänyt sähköautojen suosiota – Tässä kaksi syytä alueellisiin eroihin

Dieselin hinta jäi roikkumaan bensaa korkeammalle – Tästä se johtuu

Sittemmin hinnat ovat jatkaneet nousua, mutta protestit ovat hiljalleen hiljentyneet. Ruotsalainen näkee asialle selvän syyn. Kokonaan protestit eivät ole poistuneet tai poistumassa.

– Tällä hetkellä tuntuu vaan niin voimattomalta. Tässä tilanteessa, jossa kriisiä on kriisin päällä, emme ole kokeneet, että on oikea aika mielenosoitusten järjestämiseen. Se on edelleen keinovalikoimassa, Ruotsalainen huomauttaa.

– Kun päättäjätkin kommentoivat, etteivät voi asialle mitään, se vaan lisää voimattomuuden tunnetta. Emme ole järjestäneet torviprotesteja hetkeen aikaan, olemme kokeneet porukalla että tämä aika ei nyt ole omiaan siihen, Ruotsalainen sanoo.

1,50 euroa polttoainelitralta olisi aivan kohtuullinen hinta.

Leevi Ruotsalainen

Torviprotestien idea on ollut se, että osallistujat muodostavat autokulkueen, joka näkyy erottuvasti kulloisenkin kaupungin katukuvassa. Keväällä kulkue liikkui hitaasti – keskimäärin 5–10 kilometritunnin vauhtia – ja siinä olleet kulkuneuvot pitivät hätävilkkuja päällä.

Kahteentoista tapahtumaan osallistui noin 3 500 autoilijaa yhteensä kahdellatoista suomalaispaikkakunnalla.

Hän sanoo, ettei varsinainen asia ole missään tapauksessa unohtunut, vaikka aktiivinen protestointi onkin tilapäisesti hyllyllä.

– Yritämme vaikuttaa päättäjiin ja päätöksentekoon muilla tavoilla. Olemme olemassa edelleen ryhmänä, siinä on autoilijoita isona kollektiivina ja toivomme, että jo se loisi painetta päätöksentekoon. Olemme olleet päättäjien kanssa yhteydessä ja ottaneet kantaa lausuntopyyntöihin, Ruotsalainen kertoo.

Hän sanoo, että jatkossa ryhmä on aikeissa hieman uudistaa omaa toimintatapaansa.

– Me olemme aikaisemmin ottaneet enemmänkin yksittäisiin ongelmiin kantaa. Niitä ovat olleet esimerkiksi jakeluvelvoitteet sekä päästökauppa-asiat. Tarkoitus on nyt muutaa fokusta enemmänkin siihen, mikä on ongelmien aiheuttaja. Aiheuttaja on ilmastopäästövähennykset ja niihin yhdistyvä epärealistinen aikataulu.

– Suomi etenee liian nopeasti omissa päästövähennystavoitteissaan, ja se aiheuttaa kansalaisille kohtuuttomia ongelmia.

Ruotsalainen uskoo, että teema tulee nousemaan esille ensi kevään eduskuntavaaleissa.

– Minulla on vahva usko siihen, että näin tulee käymään. Ihmiset, jotka eivät ehkä ole ennen edes äänestäneet, äänestävät nyt tämän syyn takia, hän arvioi.

Minkälaista hintaa hän itse sitten pitäisi kohtuullisena?

– Polttoaineen hinnassa pitäisi päästä Euroopan mediaanitasolle. Jos joku luku pitää tarkasti sanoa, niin 1,50 euroa polttoainelitralta olisi aivan kohtuullinen hinta, Ruotsalainen sanoo.