Diesel-Passat voitti monilla osa-alueilla, mutta sähköajo suosi lompakkoa.
Autojen käyttövoimamurros on kovassa vauhdissa ja yhä useampi uusi auto on sähköinen. Moottori-lehti testasi, kuinka Volkswagen ID.4 -sähköauto pärjää dieselmoottoriselle Volkswagen Passatille käyttöominaisuuksiltaan ja kustannuksiltaan.
– ID.4 ei sulavaa sähkövoimalinjaansa lukuun ottamatta yllä ominaisuuksiltaan Passatin edelle oikeastaan millään osa-alueella. Hienostuneen dieselfarmarin rinnalla korimalleja sekoitteleva sähköauto tuntuu hieman keskeneräiseltä, etenkin kojelaudan ergonomiansa osalta.
– Täytyy kuitenkin muistaa, että ID.4 ei suinkaan ole autona huono tai edes keskinkertainen. Passat vain on kova vertailukohta, sanoo Moottorin toimituspäällikkö Jussi Saarinen tiedotteessa.
Vertailussa ajettiin kummallakin autolla samanlaiset kaupunki- ja maantielenkit. Polttonesteiden ja sähkön hintojen rajun vaihtelun vuoksi polttoainekulut laskettiin kolmella eri dieselin ja sähkön hinnalla (1,5, 2,0 ja 2,5 €/l ja 0,15, 0,25 ja 0,35 €/kWh). Lisäksi laskettiin kuluja pikalatauksen tyypillisellä hinnoittelulla (0,54 euroa/min eli 0,336 euroa/kWh).
Sähköautolla ajaminen oli paljon dieseliä edullisempaa. Säästöä syntyi jo 10 000 kilometriä vuodessa ajavalle useita satoja euroja, vaikka käytettäisiin kalleinta sähkön ja halvinta dieselin hintaa.
Ero kasvaa huimaksi, kun autoilla ajetaan paljon. Esimerkiksi 30 000 kilometriä ajavan säästö voi kaupunkiajossa olla lehden mukaan jopa 5 000 euroa ja maantielläkin yli 3 000 euroa vuodessa.
– Ajokustannukset ohjaavat ainakin tällä hetkellä väistämättä sähköauton pariin. Pidemmillä matkoilla sähköautoilijan aikaa tuhraantuu latausasemilla, mutta kustannusero pistää polttomoottoriautoilijan pohtimaan vakavasti sähköauton valintaa, Saarinen toteaa tiedotteessa.

Toinen sähköauton puolesta puhuva kustannustekijä ovat auton huoltohinnat. Suurin säästö syntyy siitä, että toisin kuin dieselissä, sähköauton huoltohinnat eivät ole riippuvaisia ajokilometreistä. Ero sähköautoilijan eduksi kasvaa sitä mukaa mitä enemmän autoilla ajetaan.
– ID.4:n vertailussa ollut versio on lähtöhinnaltaan yli kymppitonnin Passatia kalliimpi, mutta käyttökuluissa hintaero tulee yllättävän nopeasti kuitatuksi. Hankintahinta ei toki ole vähäpätöinen kriteeri varsinkin, kun autojen arvon kehitykseen liittyy runsaasti epävarmuustekijöitä. Ja tietenkin auton valintaan vaikuttavat monet muutkin ominaisuudet, Saarinen sanoo.