Kotiinkuljetettavan pikaruuan markkinat ovat muutostilassa Suomessa, kertoo Länsiväylän sisarlehti Helsingin Uutiset.
Yhä useampi Suomessa toimiva pikaruokaketju on tehnyt yksinoikeussopimuksen joko ruokalähettiyhtiö Foodoran tai Woltin kanssa.
Esimerkiksi Burger Kingin ja Taco Bellin ruokaa saa kotiinkuljetuksella nyt enää vain Woltin kautta. Yhtiöiden yhteistyö Foodoran kanssa loppui vuodenvaihteeseen.
Hesburger puolestaan on valinnut "Foodoran leirin".
Mitä hyötyä sopimuksista on Burger Kingille ja Taco Bellille?
– Yhden kumppanin kanssa toimiminen operatiivisesti on tehokkaampaa. Pystymme keskittymään yhden kanavan tilauksiin, tehostaen näin ravintolan operatiivista toimintaa ja mahdollistamaan entistä paremman asiakaskokemuksen, vastaa ravintoloita pyörittävän Restelin liiketoimintajohtaja Siru Kalpio HU:lle.
Mitä haittaa sopimuksista voi olla?
– Vain yhden ruokalähettikumppanin kanssa toimimisessa on se riski, että menetämme ne asiakkaat, jotka ovat tottuneet tilaamaan meiltä Foodoran kautta.
McDonald'sin ruokaa saa puolestaan sekä Woltista että Foodorasta.
– Toistaiseksi jatkamme kahden kuljetuskumppanin kanssa, sillä mielestämme se antaa lisäarvoa asiakkaillemme, McDonald'sin viestintäjohtaja Heli Ryhänen kertoo Helsingin Uutisille.
Isoista ketjuista "Woltin tallissa" ovat esimerkiksi Friends & Brgrs, KFC ja Lie Mi.
Fafa'sin, Bonelessin ja Chicken Jointin ravintolat ovat vain Foodorassa.
Yksinoikeussopimus ei ole kuitenkaan aukoton. ja ravintolayrittäjillä voi olla poikkeussopimuksia. Esimerkiksi Hertsin ja Vantaan Jumbon Fafa's-ravintolat löytyvät myös Woltin sovelluksesta.
Lue myös: Suomeen suurella ryminällä tullut pikaruokaketju sulki ravintolan kaikessa hiljaisuudessa