Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Tunnin junan matka kestäisi tunnin ja 18 minuuttia

Lähijunat kulkisivat Helsingistä Espoon Histaan 26 minuutissa, Veikkolaan 31 minuutissa, Vihtiin 37 minuutissa ja Lohjalle 44 minuutissa.

Niin kutsutun tunnin junan matka Helsingistä Turkuun kestäisi nopeimmilaan 78 minuuttia. Miljardihankeen myötä matka Helsingin päärautatieasemalta Turun rautatieasemalle lyhenisi. Nykyisin matka kestää liki kaksi tuntia.

Tieto käy ilmi Proxion Plan Oy:n laatimasta tuoreesta liikennesimulointityöstä, jossa määriteltiin ruuhkatunnin junamäärä sekä lähi- ja kaukojunien matka-ajat ratahankkeelle.

Työssä suunniteltiin mahdollisimman säännöllinen, tunnista toiseen samanlaisena toistuva raideliikenne.

Katso uudet havainnekuvat: Näin uusi oikorata sukeltaisi pitkään tunneliin Kehä III:n alitse – radan hinta 3 miljardia

Uusia asemia ja pysähdyspaikkoja tulisi hankkeessa tulisi Espoon Histaan, Kirkkonummen Veikkolaan, Vihdin Nummelaan ja Lohjalle.

Helsingin päärautatieasemalta voisi päästä Lohjalle nopeimmillaan 33 minuutissa ja Nummelaan 29 minuutissa.

Lähijunat kulkisivat Helsingistä Histaan puolestaan 26 minuutissa, Veikkolaan 31 minuutissa, Vihtiin 37 minuutissa ja Lohjalle 44 minuutissa.

Kaukojunalla Vihtiin pääsisi 29 minuutissa ja Lohjalle 33 minuutissa.

Uusi junayhteys Helsingin ja Turun välillä maksaisi nykyarvion mukaan 3 miljardia euroa. Hankkeen hyötysuhde on huono. Arvion mukaan se on vain 0,54, kun sen pitäisi olla 1 tai enemmän.

Hanketta onkin perusteltu uusilla asemilla, jotka se toisi.

Helsingin ja Turun välillä olisi mahdollista kulkea ruuhka-aikoina, eli noin kello 5–9 ja kello 14–18, yksi Express-vuoro tunnissa suuntaansa ja aamusta myöhäiseen iltaan yksi IC-vuoro tunnissa suuntaansa.

Lohjan ja Vihdin lähijunat kulkisivat läpi päivän puolen tunnin välein molempiin suuntiin. Lisäksi IC-vuoro pysähtyisi myös Lohjan tai Vihdin asemalla.

– Junaoperaattori päättää aikanaan, millä asemilla on kaupallisesti kannattavaa pysähtyä. Kuntien ja asemien tulevalla maankäytöllä on tähän suuri vaikutus, toteaa tiedotteessa Turun Tunnin Juna Oy:n projektijohtaja Annika Salokangas.

Turun tunnin junan valmistumisen jälkeen Helsingistä olisi mahdollista lähteä Turun suuntaan tunnissa kahdeksan junaa, joista neljä jatkaisi Rantarataa pitkin Kirkkonummelle ja neljä Espoo–Salo-oikoradalle.

Espoo–Salo-oikoradan kautta kulkeva uusi yhteys vapauttaa kapasiteettiä ruuhkautuneelta Rantaradalta.

– Tunnin juna täydentää nykyisiä matkustustapoja ja tuo uusia paikkakuntia junayhteyksien piiriin. Kun osa junavuoroista siirtyy uusille raiteille, rantaradalta vapautuu kapasiteettiä, mikä tuo mahdollisuuksia rantaradan kuntien lähiliikenteen kehittämiselle ja monipuolistamiselle, Turun Tunnin Juna Oy:n toimitusjohtaja Pekka Ottavainen sanoo tiedotteessa.