Kuluttajien heikkenevä rahatilanne alkaa näkyä entistä voimakkaammin pk-yrityksissä. Suomen Yrittäjien ekonomisti Petri Malinen sanoo, että varsinaisia kriisin merkkejä ei vielä ole, mutta pahinta myrkkyä on suuri epävarmuus.
Vaikeimmassa tilanteessa on jo jonkin aikaa ollut erikoistavarakauppa. Pikku hiljaa kuluttajien säästöhalut alkavat näkyä myös ravintolabisneksessä.
Aikojen kovenemisen sai tällä viikolla kokea Kirkkonummen Masalassa toimiva Säsong o Gott -lähiruokamyymälä.
Viime huhtikuussa avattu myymälä keskittyi etenkin Länsi-Uudenmaan alueella tuotettuun lähiruokaan.
Kaupan osakas Sebastian Östman sanoo, että kaupan kohtaloksi koitui huono yleinen taloustilanne, eli kuluttajien tarve säästää.
– Suurin haasteemme oli tämä aika. Avasimme kaupan hetkellä, joka oli ehkä huonoin mahdollinen aika 10–20 vuoteen. Tarkoituksena oli haastaa ruokakaupan isooja ketjuja, Östman sanoo viitaten Masalassa toimiviin K- ja S-ryhmän ruokakauppoihin.
Östmanin mukaan myymälän oli vaikea viedä kohonneita kustannuksia tuotehintoihin. Kaupan saama kate on nyt "aivan muuta kuin alkuvuonna".
– Ymmärrän tilanteen itsekin, kun käyn ruokakaupassa. Ihmiset katsovat entistä tarkemmin hintaa, ja silloin joudutaan miettimään, ostetaanko laadukasta kalaa vai jotain höpöhöpölohta.
Säsong o Gott on kerännyt koko olemassa olonsa ajan kovasti kehuja sosiaalisessa mediassa, ja Östmanin ja hänen kumppaniensa asenne on herättänyt ihailua. Kaupan hampurilaismyynti veti väkeä jonoksi asti syksyllä.
Vaikka hyvä maine ei riittänyt pitämään liiketoimintaa kannattava, Östman uskoo, että laadukkaalle lähiruualle on kysyntää jatkossakin – mikäli ajat paranevat.
– Meillä joulukauppa onnistui hyvin, kun ihmiset halusivat panostaa ruokaan. Olemme saaneet valtavasti palautetta, kun ilmoitimme loppuunmyynnistä. Itse aion jatkaa lähiseudun tuottajien esille tuomista jatkossakin.
Lue lisää ensi viikonlopun Länsiväylästä.