Metrokeskuksen aloitus uhkaa viivästyä lisää. Kaupungin puolesta hanke olisi mahdollista saada liikkeelle.
Kivenlahteen suunnitellun metrokeskuksen aikataulu on edelleen avoin. Pahimmassa tapauksessa suhdanteet voivat viivästyttää hanketta edelleen.
Höyrylaivantien eteläpuolelle, pian valmistuvan pysäköintitalon viereen sijoittuvan uuden liikekeskuksen lisäksi alueelle on mahdollista rakentaa uusia asuntoja. Liikekeskuksen piti alunperin valmistua ennen kuin metroliikenne Kivenlahteen alkaa. Kun tämä alkoi näyttää epätodennäköiseltä, rakentamisen arvioitiin käynnistyvän 2021. Näin ei kuitenkaan käynyt.
Taustalla on Espoon kaupungin projektinjohtaja Kimmo Leivon mukaan alueen maanomistajien kanssa käytyjen neuvotteluiden venyminen.
Espoon kaupunki omistaa suuren osan metrokeskuksen maasta, mutta osa uudesta rakentamisesta sijoittuu lähistön kiinteistö- ja taloyhtiöiden omistamille parkkipaikoille.
– Näille yksityisomistuksessa oleville pysäköintialueille piti löytää korvaavat paikat. Neuvotteluissa kuultiin monia osapuolia ja haettiin kompromissia, Leivo toteaa.
Kompromissi löytyi, ja päätös maiden vaihdosta on nyt Leivon mukaan lainvoimainen.
Siihen voisi tulla 1–2 päivittäistavarakauppaa.
Kimmo Leivo, Espoon kaupunki
– Lähdemme nyt tekemään maanvaihtoja ja muodostamaan tontteja. Kaupungin puolesta rakentaminen olisi mahdollista aloittaa tänä keväänä, Leivo sanoo.
Rakennusyhtiö SRV:stä ei kuitenkaan haluta kommentoida aikataulua. SRV:llä on suunnitteluvaraus liikekeskuksen rakentamisesta. Yhtiöstä kerrotaan, että liikekeskuksen suunnittelu on käynnissä, mutta lähestyvän tulosjulkistuksen vuoksi yhtiö ei kommentoi tulevia näkymiä.
Liikekeskuksen yhteyteen on tulossa Kojamon vuokra-asuntoja. Lisää asumista ja erilaisia hallintamuotoja on tulossa viereisiin kortteleihin, joissa on Leivon mukaan asuinrakennusoikeutta yhteensä noin 50 000 neliömetriä. Määrä tarkoittaa koosta riippuen useita satoja asuntoja.
Asuinhankkeidenkaan aikataulusta ei ole tietoa. Asuntokauppa on tällä hetkellä pysähtynyt ja uusien aloitusten määrä on kääntynyt laskuun. Leivo arvioikin, että asuinkohteet lähtevät liikkeelle vähitellen.
Kivenlahden liikekeskuksesta on tulossa huomattavasti pienempi kuin esimerkiksi yhden metropysäkin päässä sijaitsevasta Lippulaivasta. Leivo kuvaa Kivenlahden keskusta paikalliskeskukseksi.
– Liiketiloja on yhteensä noin 14 000 neliötä. Siihen voisi tulla 1–2 päivittäiskauppaa sekä joitakin palveluita lisäksi.
Liikekeskukseen tulee myös toinen sisäänkäynti metroasemalle. Liikekeskukseen tulee tilat myös ammattikorkeakoulu Laurealle. Tavoitteena oli Leivon mukaan alunperin saada keskus valmiiksi vuoden 2024 syksyyn mennessä niin, että Laurea pääsisi aloittamaan lukuvuoden uusissa tiloissa.
Laureasta kerrotaan kuitenkin, että tavoite on vanhentunut rakentamisen aikataulun viivästyessä. Laureassa tiedetään varmasti, että tilat eivät valmistu Laurean käyttöön syksyksi 2024. Mikäli rakentaminen päästäisiin aloittamaan tänä vuonna, voisi Laurea päästä aloittamaan toimintansa metrokeskuksen tiloissa aikaisintaan syksyllä 2025.
Kivenlahden tavoin omaa metrokeskusta vailla ovat Matinkylä-Kivenlahti -osuuden asemista vielä Finnoo ja Iivisniemi. Myös Soukassa on suunnitelmia tiivistää vanhan ostoskeskuksen aluetta.
Ensimmäisenä näistä liikkeelle voi lähteä Finnoo, mikäli metrokeskusta koskeva uusi kaava saa lainvoiman. Kaava kumoutui jo kertaalleen korkeimmassa hallinto-oikeudessa ja Espoon kaupunginvaltuusto hyväksyi uuden kaavan joulukuussa.
Myös Iivisniemen metrokeskusta ja Hannusrantaa koskevista kaavoista on valitettu. Ne odottavat ylempien oikeusasteiden käsittelyä.
Soukassa ei vielä ole päästy kaavoitusvaiheeseen. Nykyisen, 1970-luvulta peräisin olevan ostoskeskuksen ja sen ympäristön tiivistämistä on ideoitu eri tahoilla, mutta suunnitelmat eivät ole edenneet.
Muokattu 24.1.2023 klo 15.25. Tarkennettu keskuksen ja Laurean tilojen valmistumisen aikataulua koskenutta lausetta ja lisätty tekstiin kappale, jossa tarkemmin Laurean tilanteesta.