Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Nyt tiedetään päivä, jolloin Espoossa alkaa liikkua raitiovaunu – "Jokaisen pitää tietysti olla hereillä, ettei tapahdu mitään"

Raidejokerin koeajot ovat edenneet aikataulussa. Ensimmäinen raitiovaunu ajaa Espooseen näillä näkymin 1. helmikuuta. Autoilijoilta toivotaan tarkkaavaisuutta.

Keskiviikkona 1.2. tehdään näillä näkymin historiaa, kun Espoossa kulkee ensimmäistä kertaa raitiovaunu.

– Onhan tämä espoolaisille historiallinen hetki, kun sinne saadaan näin hieno joukkoliikennemuoto, Raidejokeri-hankkeen käyttöönottopäällikkö Mikail Kesenci hehkuttaa.

Kyytiin ei vielä pääse, sillä kysymys on pikaraitiotien koeajoista. Matkustajille ratikan ovien pitäisi avautua ensi syksynä.

25 kilometrin pituinen raide on jaettu kuuteen koeajoalueeseen. Helmikuussa koeajetaan neljättä aluetta, joka ulottuu Helsingin Patterinmäen tunnelilta Leppävaaran Alberganesplanadille.

– Jo sitä ennen suoritamme maastokatselmuksen eli kävelemme koeajoalueen läpi, Kesenci kertoo.

Maaliskuun alussa on tarkoitus siirtyä viidennelle alueelle, joka ulottuu Alberganesplanadilta päätepysäkille Keilaniemeen.

Ensimmäisenä koeajopäivänä raitiovaunu ajaa reitin kävelyvauhtia. Kyydissä on ainoastaan kuljettaja. Vaunun ympärillä kävelee 25–30 henkilöä, jotka tarkkailevat ja mittaavat kulkua.

Koeajon lomassa on tarkoitus tehdä pysähdys, jossa Espoon kaupungin johto tervehtii ratikkaa.

Hidasajon jälkeen testataan eri järjestelmien toimivuutta. Raitiovaunulla ajetaan myös hämärässä. Lopuksi ratikka ajaa koeajoaluetta normaalilla ajonopeudella.

Käyttöönottopäällikkö Mikail Kesenci kertoo, että koeajot ovat sujuneet tähän asti erittäin hyvin.

– Olemme aikataulussa, eikä mitään suurempia murheita ole, mutta täytyy muistaa, että testattavaa on vielä paljon. Jalat täytyy pitää maassa.

Tavoitteena on, että tekniset koeajot saadaan valmiiksi kesäkuuhun mennessä. Kesencin mukaan tähän on hyvät edellytykset.

Espoossa erityistä huomiota vaatii hänen mukaansa Sellon kansi. Erityisiä toimenpiteitä edellyttää myös vilkas yliopistokampus.

Raitiovaunujen tulo vaatii autoilijoilta tarkkaavaisuutta. Helsingissä ajetuissa koeajoissa ei ole Kesencin mukaan kolissut pelti.

Käyttöönottopäällikkö uskoo, että espoolaisetkin autoilijat osaavat huomioida pikaraitiotien.

– Meillä on hyvät liikennemerkit ja liikennevalot. Jokaisen pitää tietysti olla hereillä, ettei tapahdu mitään.

Länsiväylän tietojen mukaan Turunväylän ylittävällä raitiotiesillalla on havaittu kävelijöitä. Kesenci vakuuttaa, että tällaiset kohdat huomioidaan koeajoissa.

– On sitten silta, tunneli tai alikulku, me huolehdimme, että koeliikenne suoritetaan turvallisesti. Meillä on siihen laaja osaaminen ja resurssi.