Espoo, Kauniainen ja Väylävirasto neuvottelevat 275 miljoonan euron hankkeen kustannuksista.
Espoon kaupunkiradan jatkeen aloituksesta ja rahoituksesta joudutaan neuvottelemaan vielä Espoon, Kauniaisten ja Väyläviraston kesken.
Ratatöiden aloitusta on jouduttu siirtämään jo aiemmin. Tavoitteena on tällä hetkellä aloittaa työt kuluvan vuoden loppupuolella.
Vielä viime kesänä arveltiin, että maastossa näkyvät työt olisi päästy aloittamaan loppuvuodesta 2022.
Leppävaara–Kauklahti-lisäraiteiden hinta lyötiin lukkoon jo tasan kaksi vuotta sitten. Kustannuksiksi laskettiin tuolloin 275 miljoonaa euroa, josta Espoo ja Kauniainen maksavat puolet ja valtio loput. Kauniainen hyväksyi tuolloin sopimuksen sillä ehdolla, että sen ei tarvitse maksaa enempää kuin sovittu osuutensa, vaikka hankkeen kustannukset nousisivat.
Kahdessa vuodessa rakentamisen kustannukset ovat karanneet ja hankkeeseen tarvitaan lisää rahaa.
Hankeen projektipäällikkö Tommi Rosenvall Väylästä myöntää, että kustannusten nousu on kiperä kysymys.
Radan lyhentäminen toisi merkittävääkin kustannussäästöä.
– Kukaan ei tässä maailmantilanteessa osaa sanoa, miten rakentamisen tilanne kehittyy. Käymme kustannuksista keskusteluja kaupunkien kanssa.
Toisaalta hankkeesta on Rosenvallin mukaan vaikea lähteä karsimaan mitään ja hakemaan säästöjä.
– Radasta ei voi toista raidetta jättää rakentamatta, eikä osuudella olevia väliasemia pudottaa hankkeesta pois.
Kaupunkiradan suunnittelussa oli vuosia sitten vaihtoehtona rakentaa lisäraiteet Leppävaaran ja Espoon keskuksen välillä ja pudottaa Kauklahti pääteasemana pois. Voisiko tämä nousta jälleen vaihtoehdoksi?
– Radan lyhentäminen toisi merkittävääkin kustannussäästöä. Loppupää on muun muassa maaperältään haasteellista.
Rosenvall ei halua ottaa ratahankkeen typistämiseen sen enempää kantaa. Se on hänen mielestään kokonaan kaupunkien ja Väylän asia.
Ratahankkeessa on tunnusteltu talven mittaan urakoitsijoiden näkemyksiä. Tavoitteena on, että ensimmäisiä urakkakilpailuja voidaan avata kesän alussa, jolloin rakennustöihin ryhdyttäisiin tämän vuoden puolella.
Jos rakentamaan päästään tänä vuonna, aiemmin ilmoitettu aikataulu pitää Rosenvallin mukaan, ja liikenne uudella radalla voisi alkaa vuonna 2028.
Tällä hetkellä on selvää, että ensi kesänä rantaradalla ei ole isoja liikennekatkoksia, kuten aikaisemmin on kerrottu.
Tiedossa on kuitenkin neljä sunnuntaita, jolloin junaliikenne katkaistaan Leppävaarasta länteen päin ja matkustajat kuljetetaan busseilla. Ensimmäinen katkos on maaliskuussa.
Neljänä sunnuntaina tapahtuvat liikennekatkokset liittyvät radan turvalaitteiden uudistamiseen.