Espoonlahden uuden bussiterminaalin käyttöönotto sujui rauhallisesti. Terminaalin ulkopuolella olevassa risteyksessä on syytä olla valppaana.
Espoonlahden uutuuttaan hohtavassa bussiterminaalissa oli hiljaista maanantaina, kun etukäteen paljon keskustelua herättäneet bussilinjat aloittivat. Muutama yksittäinen matkustaja vaihtoi kello kahdeksan aikaan metrosta bussiin tai päinvastoin.
Pohjolan Liikenteen vt. liikennepäällikkö Henri Friman oli seuraamassa liikenteen sujumista.
– Yllättävän rauhallista on. Odotimme, että kuuden jälkeen matkustajia olisi enemmän, mutta niin ei käynyt, kertoi varhaisesta aamusta asti terminaalissa ollut Friman.
Bussiyhtiöt ja HSL olivat varautuneet maanantaihin, sillä edellinen iso linjastouudistus Matinkylän bussiterminaalin auetessa toi ruuhkaa.

Yksi syynä maanantaiaamun verkkaisuuteen saattoi olla, että moni matkustaja on päättänyt kävellä suoraan metroasemille, eikä käytä välissä bussia.
– Metroasemiahan on nyt Soukassa, Kivenlahdessa ja Finnoossa, Friman sanoi.
Friman uskoo, että ajan myötä uusille linjoille tulee matkustajia.
– Menee hetki ennen kuin uudet linjat löydetään. Tarjolla on enemmän vaihtoehtoja.

Linjastouudistus on saanut kipakkaa arvostelua matkustajilta, sillä monet Espoonlahdesta suoraan Länsiväylää Kamppiin ajaneet bussilinjat lakkaavat.
Friman laski, että puolenkymmentä suoraa linjaa lakkautetaan. Muutama linja jää jäljelle, esimerkiksi Saunalahdesta Kamppiin.
Soukkalainen Tiiu Aromäe, 65, sanoi olevansa tyytyväinen metroon ja uusiin bussilinjoihin. Aromäe matkusti maanantaina hoitamaan lapsenlapsiaan Nöykkiöön.
– Aiemmin jouduin menemään kahdella bussilla. Metro on hyvä, sillä enää ei tarvitse seisoa sateessa. Ja jos tahdon mennä Helsinkiin, pääsen suoraan metrolla useisiin eri kohteisiin Helsingissä.
Aromäen mukaan moni soukkalainen on ollut harmissaan muutoksesta.
– Moni paljasjalkainen soukkalainen on ollut tätä vastaan. Mutta eräs jalkansa loukannut henkilö totesi, että koskaan ei pidä sanoa ei koskaan. Hänen on nyt helpompi päästä metroon kuin nousta bussiin.

Uuden bussiterminaalin ulkopuolella olevassa valoristeyksessä sekä kevyen liikenteen että bussien on syytä noudattaa valppautta.
Kyse on valo-ohjatusta risteyksestä, jossa bussit tulevat ulos terminaalista Espoonlahdenkadulle tai kääntyvät kadulta terminaaliin. Terminaalista pois ajettaessa näkyvyys kadulle on rajallinen.
Paikalla on jatkettu suojatie, jonka voi ylittää kävellen tai pyörällä ajaen.
Varhaisina aamun tunteina risteyksessä palaa Henri Frimanin mukaan kaikille punainen valo, joka muuttuu vihreäksi liikenteen mukaan. Kun valot vilkkuvat keltaista, busseilla on väistämisvelvollisuus.
Friman on huolissaan niistä jalankulkijoista, jotka eivät syystä tai toisesta noudata punaista valoa. Tästä saatiin osviittaa jo maanantaina.
– Kun kuljetaan esimerkiksi korvakuulokkeet korvissa – tai jos kesällä ajetaan kovaa sähköpotkulaudoilla.
Yksi lisävarokeino voisivat olla näkyvät varoitusmerkit Espoonlahdenkadun myötäiselle kevyen liikenteen väylälle.
Frimanin mukaan risteyksen liikenneturvallisuudesta on oltu keskusteluyhteydessä Espoon kaupunkitekniikan ja HSL:n suuntaan.