Legendaarisen Sleepy Sleepers -yhtyeen perustaja on omistanut valtavan määrän upeita erikoisautoja. Keikka-auton rattiin hyppääminen esti miestä aikanaan myös dokaamasta liikaa.
Markku ”Mato” Valtonen on monitoimimies. Muusikko, näyttelijä, kirjailija, yrittäjä ja puhuja. Kaiken tämän lisäksi 68-vuotias energiapakkaus on intohimoinen autojen ystävä.
– Hankin ensimmäisen autoni jo 17-vuotiaana, ja se oli sähäkkä Fiat 127. Sillä ajelin autokouluun. Onneksi en joutunut kiinni ja sain ajokortin oikeaan aikaan, Mato Valtonen avaa.
– Samoihin aikoihin minulla oli tapana lainata salaa Viljo-isän uuden karheaa Opel Kadett -mallia. Siinä oli 1500-kuutioinen tehokas kone. Eräs ajokeikka tosin päättyi lopulta ikävästi, kun käänsin auton katolleen. Opin kerta laakista, että kavereille ei tarvitse näyttää tai esittää kovaa jätkää auton ratissa.
Vuonna 1974 Valtonen oli perustamassa Lahteen legendaarista Sleepy Sleepers -yhtyettä. Roisiotteisen rokkipumpun imagoon kuuluivat vähäpukeiset tytöt, huumorikappaleet, prätkät ja jenkkiraudat.
Bändikaveri Sakke Järvenpään kanssa syttyi rakkaus jenkkiautoja kohtaan.
– Meillä oli yhteinen autotalli Liukkosen Pultin alakerrassa. Autot piti olla vanhoja jenkkejä ja niitä sekä prätkiä korjailtiin. Vuoden 1963 -mallinen Chevrolet Bel-Air oli prätkäjengini kanssa ensimmäinen kimppa-auto, jolla päästiin oikein kurvailemaan. Se liikkui Lahden kaduilla yötä päivää.
Varmaan miljoona kilometriä tuli keikkavaunua ajettua.
Rokkielämässä oli myös omat haasteensa.
– Dokaaminen lähti pahasti käsistä koko bändillä. En ollut itsekään mikään pyhäkoulupoika. Itsesuojeluvaisto pelasti meikäläisen, sillä aikaisessa vaiheessa siirryin keikkabussin kuljettajaksi. Ei pystynyt ”tolskaamaan” tuliliemen kanssa, kun öisin piti ajella keikkamestoilta kotiin. Varmaan miljoona kilometriä tuli keikkavaunua ajettua, Mato muistelee.
Mato ja Sakke perustivat myöhemmin yrityksen, joka möi Harley-Davidson-moottoripyöriä ja vanhoja jenkkiautoja.
– Vuosien varrella ostimme jenkeistä satakunta dollarihymyä. Aika monta Amerikan hakureissua tuli tehtyä. Siihen aikaan vehkeitä ei voinut etsiä netistä vaan piti mennä paikan päälle tekemään kauppaa.
Kuuba on Mato Valtosen mielestä toinen mielenkiintoinen automaa. Taiteilija on jopa julkaissut aiheesta kirjan nimeltä Katujen kaunottaret – Kuubalaista aikarautaa.
– Havanna on hieno mesta ja uskomaton autokaupunki. Se on täynnä viisikymmenluvun nelipyöräisiä tyyli-ikoneita. Vanhat jenkkiraudat ovat yhä ajossa. Ne on rakennettu ja korjattu uusiksi moneen kertaan. Noissa autoissa on fiilistä. Pyörin Kuubassa paljon autohommissa vallankumousikoni Che Guevaran pojan Ernesto Guevaran kanssa.

Vuosien varrella Mato Valtonen on omistanut valtavan määrän upeita erikoisautoja. Erityisesti jenkkejä.
– Mieleen tulee Lincoln Continental Mark 2 vuodelta 1956. Se oli minulla yli 30 vuotta. Myös kuusikymmentäluvun Chevrolet Camaro -avoauto ja Chevrolet Corvette herättävät nostalgisia muistoja, taiteilija toteaa.
Tänä päivänä Mato Valtonen liikkuu pääosin retkeilyautolla. Alla on uuden karhea Volkswagen Grand California.
– Tämä kuusimetrinen auto on täysin varusteltu lomakoti. Se tarjoaa todellista liikkumisen vapautta. Samassa paketissa on koti ja nukkumapaikka sekä toimisto.
Valtosen perhe käyttää retkeilyautoa luonnossa liikkumiseen sekä Madon kalareissuilla ja puhujamatkoilla.
– Vaimoni on luontokuvaaja ja tällainen autoyhdistelmä on järkevä ratkaisu. Majoittua voi lähes missä haluaa. Kun Californialla lähtee liikkeelle, niin tuntee olevan matkalla. Tämä auto ei ole mikään tylsä liikkumisväline.
Lyhyet matkat, kaupunkiveivailut ja kauppareissut Valtosen perhe ajaa sähköautolla.